آرشیو چهارشنبه ۴ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۳۵
جامعه
۱۴

تولید گاز گلخانه ای دی اکسید کربن همچنان روبه افزایش است

کارشناسان اروپایی در یک مطالعه جدید عنوان کردند که در سال 2011 میلادی میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن، به عنوان مهمترین گاز گلخانه ای و عامل گرمایش جهانی به 34 میلیارد تن رسید.

در سال 2011 میلادی، احتراق سوخت های فسیلی و همچنین فعالیت های دیگری نظیر تولید سیمان و نفت، موجب افزایش سه درصدی میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در این سال شد و به این ترتیب میزان تولید این گاز گلخانه ای به بالاترین مقدار ثبت شده در مقایسه با سال های قبل رسید.

مجله تخصصی لایوساینس گزارش داد، با وجود همه مذاکرات و تلاش های بین المللی برای کاهش میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن، هنوز تولید این گاز ادامه دارد و مقادیر قابل توجهی از آن سالانه وارد اتمسفر زمین می شود. در این گزارش که حاصل تلاش مشترک آژانس ارزیابی محیط زیستی هلند و مرکز مطالعات مشترک اتحادیه اروپا است، تاکید شد: در دهه گذشته، رشد 7/2 درصدی تولید گاز دی اکسید کربن مشاهده شد که چین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند، روسیه و ژاپن، بیشترین تولیدکنندگان این گاز گلخانه ای بودند.

بنابراین گزارش، سال گذشته چین و هند نیز در این رقابت جلو افتادند و مقدار افزایش تولید گاز دی اکسید کربن آنها به ترتیب به 9 و 6 درصد رسید. این کارشناسان معتقدند که گسترش بهره گیری از منابع انرژی های جایگزین و انرژی های خورشیدی، بادی و سوخت های زیستی تاثیر چشمگیری در کاهش تولید گازهای گلخانه ای و گرم کننده جو زمین خواهد داشت.