آرشیو یکشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۷۶۰۷
اندیشه
۱۸

رابطه ربا با تورم و فاصله طبقاتی

ئیس موسسه معارف وحی و خرد با اشاره به اینکه در قرآن آمده که اگر ربا خواری دست از آن برندارد در حکم جنگ با خدا و رسولش است گفت: در هیچ یک از رفتارهای ناصواب قرآن چنین حکمی نداده است.حجت الاسلام «علی نصیری» رئیس موسسه معارف وحی و خرد در گفتگو با مهر درمورد تعریف ربا در اسلام گفت: شایع ترین مورد ربا این است که کسی نیاز مالی پیدا کند و از کسی قرض بگیرد و قرض دهنده چیزی مازاد بر اصل مالی که به او داده بخواهد. حالااین می‎ تواند کالا، پول و حتی کارباشد.وی افزود: با رباخواری پولدارها بدون اینکه پول خود را در راه های صواب سرمایه گذاری کنند و یا کار و ریسکی کنند هرروز بر پول خود می‎افزایند و فقیران به سبب ربا دادن هر روز تنگدست تر می شوند. در بعد جهانی هم شاهدیم که کشورهای فقیر قادر به پرداخت اصل وام کشورهای شمال نیستند و خیلی که موفق بشوند سود پولها را بپردازند و نمی‎توانند اصل وام را بپردازند و همیشه مقروض مانده و آزاد نمی ‎شوند.رئیس موسسه معارف وحی و خرد در مورد اثرات ربا بر جامعه و اقتصاد هم تصریح کرد: ربا خسارت عظیمی بر افتصاد و بعد اجتماعی وارد می کند. در قرآن آمده که اگر ربا خواری دست از آن برندارد در حکم جنگ با خدا و رسولش است. در هیچ یک از رفتارهای ناصواب قرآن چنین حکمی نداده است. در روایات هم آمده دریافت یک درهم ربا برابر زنا با محارم خویش در کنار خانه خدا است.نصیری درمورد وضعیت کنونی جامعه ایران در سطوح فردی و سیستماتیک در خصوص ربا و امکان وجود سیستمهای ربوی در برخی از بخش‎ها نیز یادآورشد: در اقتصاد سالم فاصله طبقاتی وجود ندارد در ژاپن نرخ بهره صفر است و در آمریکا و اروپا یکی دو درصد است. اسلام هم گفته اگر کسی به پول نیاز پیدا کرد نباید بیش از قرضش او را بدهکار کنیم. تازه سفارش کرده اگر بدهکار در زحمت است به او مهلت دهید تا بتواند قرضش را پس دهد و اگر نتوانست بهتر است که قرضش را بر او ببخشیم و از آن صرف نظر کنیم. بنابراین نباید در جامعه اسلامی کسی به قرض کردن بیفتد و اگر مجبور شد نباید بیش از قرضش از او گرفته شود.