آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۴۹
راهبرد فرهنگی
۲۰
نکته

فرهنگ تشریحی ایسم ها

فرهنگ تشریحی ایسم ها به قلم عزیز الله علیزاده منتشر شد. این کتاب شامل 1990 مدخل است که به «ایسم» ختم می شوند و در هر مدخل، تلفظ انگلیسی، اصطلاح انگلیسی و معنای فارسی آن آمده است.

پیش از این به زبان فارسی در زمینه «ایسم ها» در ایران کتابی وجود داشت که تنها 400 عنوان از آنها را در خود جای داده بود. در این کتاب همه مدخل ها به «گرایی» ختم می شوند؛ زیرا در منابع و ترجمه های دیگر از «ایسم ها»، معانی مختلفی به کار رفته که باعث تشتت ذهن خواننده شده است؛ اما نویسنده در این کتاب سعی کرده است از پسوند «گرایی» برای هر مدخل استفاده کند تا این تشتت از بین برود.

در هر مدخل کتاب به معناهای مختلف آن اشاره شده، همچنین معنای آن نیز بیان شده و سپس به اصول و ویژگی های مدخل پرداخته شده است و در نهایت نام کسانی را که در رابطه با آن مدخل نظریه پردازی کرده اند یا در آن حوزه کاری انجام داده اند، آورده شده است. برای هر مدخل شاهد مثال های عینی نیز ذکر شده است؛ چرا که تا پیش از این در ایران تنها به تعریف «ایسم ها» توجه شده بود.

«فرهنگ تشریحی ایسم ها» دو فهرست انگلیسی و فارسی دارد و در 656 صفحه به قیمت 22هزار تومان در شمارگان 1000 نسخه به تازگی از سوی انتشارات فردوس منتشر شده و به بازار کتاب آمده است.