آرشیو یکشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۱۵۰
دانش
۱۰

لامپ های LED خورشیدی در خیابان های کنیا

شرکت فیلیپس و مقامات کنیایی طی یک همکاری مشترک قصد دارند خیابان های نایروبی پایتخت این کشور را با چراغ های LED خورشیدی روشن کنند. این پروژه پایلوت، نخستین مورد از این نوع در شرق آفریقاست و به مناسبت چهلمین سالگرد برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) که مقر آن در این شهر است، اجرا می شود. فیلیپس می گوید راهبرد روشنایی خیابان ها با انرژی خورشیدی این شرکت به لطف ترکیب LED های بسیار درخشان جدید و کنترل کننده اپتیکی و هوشمند آن، بسیار اثربخش، قابل اعتماد و ارزان قیمت است. در بخشی از جهان که برق نه ارزان است و نه فراوان، یکی از جذاب ترین ویژگی ها اثربخشی این سیستم است که میزان برق انتقال یافته از پانل های خورشیدی به باتری ها را افزایش می دهد.

بر اساس اعلام فیلیپس این کنترل کننده های هوشمند جدید 30 درصد کاراتر از کنترل کننده های شارژ معمولی هستند. با این شیوه نوین، عمر مفید باتری نیز افزایش می یابد چرا که شارژ و تخلیه شارژ باتری ها به طور هوشمند انجام می شود. این سیستم هوشمند می تواند میزان نور را نیز در صورت نیاز کاهش دهد.

تمامی این ویژگی ها در مقایسه با قیمت های کنونی باتری و پانل های خورشیدی رایج در بازار موجب کاهش 50 درصدی هزینه برق می شود. در طول آزمایش ها، دوره حیات چراغ های LED بین 50 هزار تا 100 هزار ساعت یعنی به ترتیب 137 تا 274 سال بوده است.

میزان عدم موفقیت بیش از 6 هزار ساعت در مورد این چراغ ها حدود یک درصد بود در حالی که در مورد چراغ های معمولی این میزان حدود 10درصد است.

مطالعات نشان می دهد مصرف اثربخش برق می تواند سالانه 110 میلیارد دلار در سراسر جهان صرفه جویی داشته باشد، این میزان معادل از دور خارج کردن 250 نیروگاه بزرگ زغال سنگی است. همچنین با مصرف کارای برق می توان 210 میلیارد دلار دیگر در هزینه سرمایه گذاری صرفه جویی کرد.

در زمینه انتشار دی اکسید کربن نیز اثربخشی بیشتر می تواند از ورود 490 مگا تن دی اکسید کربن به جو جلوگیری کند یعنی معادل دودزایی 122 میلیون خودرو سواری. در اوایل سال جاری برنامه محیط زیست سازمان ملل، سال 2012 را سال بین المللی سازمان ملل در زمینه «انرژی پایدار برای همه» معرفی کرد.