آرشیو دوشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۶۸
اقتصاد
۴

پرسه در بازار

ارزان خری گندم توسط دولت و اختلاف قیمت 45 تومانی خرید و فروش گندم سبب شده تا میزان فروش گندم به این بخش در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته باشد. عباس قبادی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با تایید این امر گفت: قیمت های 420 تومانی خرید تضمینی گندم و 465 تومانی فروش آن توسط این شرکت، کارخانجات آردسازی را به خرید گندم مورد نیاز خود به طور مستقیم و پایین تر از نرخ مصوب فروش دولتی از کشاورزان سوق داده است.

افزایش 6/17 درصدی واردات برنج در چهار ماهه ابتدایی سال جاری موجب شده میزان واردات برنج به مرز نیم میلیون تن برسد. ارزش واردات برنج به کشور در چهار ماهه نخست سال 1391 با رشد 8/31 درصدی بالغ بر 436 میلیون دلار شد. هند بزرگ ترین صادرکننده برنج به ایران در مدت زمان یادشده بود به طوری که در این مدت بیش از 278 هزار تن برنج به ارزش 265 میلیون دلار از هند وارد ایران شد. بعد از هند امارات و پاکستان دیگر مبادی اصلی ورود برنج به کشور بودند.

افزایش تعدادغرفه های عرضه مستقیم میوه به چهار هزار واحد برای کوتاه کردن دست واسطه ها و افزایش درآمد کشاورزان را محمدعلی نیکبخت، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

صادرات گندم و آرد آزاد شد این امر با مصوبه جدید دولت و مجوز شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران امکان پذیر است. به گفته مسوولان شرکت بازرگانی دولتی ایران، بیشترین بار خرید گندم از کشاورزان بر دوش بخش خصوصی بوده است، بنابراین هم اکنون دولت این امکان را فراهم کرده است که بخش خصوصی به راحتی بتواند در امر صادرات گندم و آرد مشارکت داشته باشد.

اختلاف 1800 تومانی قیمت برنج شمال و پایتخت موجب شده مقادیر زیادی برنج به کشور وارد شود. بنا بر گفته جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن حمایت از برنج ایران در حال حاضر قیمت برنج نسبت به هفته گذشته در بازارهای شمالی کشور تغییر زیادی نکرده به طوری که قیمت هرکیلوگرم برنج طارم درجه یک با داشتن 2 تا 3 درصد خرده و بدون ناخالصی در بازارهای شهرهای شمالی کشور در حدود 3600 تا 3700 تومان است.