آرشیو چهارشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۰۲۸۳
دانش و پژوهش
۷

ساختار مغز قربانیان کودک آ

پژوهشی جدید حاکی از آن است که کودک آزاری باعث تغییر در ساختار مغز کودکان و مستعد شدن آنها به ابتلابه افسردگی و مصرف موادمخدر می شود.

به گزارش ایسنا، محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس با استفاده از تصویرسازی تشدید مغناطیسی MRI دریافتند در قسمت های مشخصی از ماده خاکستری مغز افرادی که در دوران کودکی خود مورد بدرفتاری واقع شده اند، اختلالات میکروساختاری وجود دارد.

به منظور انجام این پژوهش، محققان 19نوجوانی را که پیش از 10سالگی، به مدت شش ماه یا بیشتر، مورد آزار جنسی و فیزیکی قرار گرفته یا شاهد خشونت های خانوادگی بودند، به همراه 13نفر از افرادی که سابقه تجربه هیچ گونه کودک آزاری نداشتند (گروه کنترل شده) طی پنج سال و در بازه های زمانی شش ماهه مورد بررسی قرار دادند.

میانگین سن گروه آزاردیده، 16سال بود و همگی آنها در ابتدای شروع تحقیق، ازنظر سلامت روحی و روانی در شرایط خوبی قرار داشتند و از هیچ گونه الکل و مواد مخدر استفاده نمی کردند.

طی این پژوهش، محققان متوجه شدند نوجوانانی که تجربه کودک آزاری داشتند، در معرض خطر بیشتری از ابتلابه افسردگی و اختلالات اعتیاد بودند.

براساس نتایج حاصل از این پژوهش، پنج نفر از 19نفر قربانیان کودک آزاری، پس از این مدت به افسردگی مبتلاشدند، چهار نفر به مصرف موادمخدر روی آوردند و دو نفر دیگر هم به هر دو شرایط مصرف موادمخدر و افسردگی مبتلاشدند.

این درحالی بود که در گروه کنترل شده بدین صورت بود که تنها یک نفر به افسردگی و یک نفر هم به اعتیاد مبتلاشد.

به گفته دکتر «هانگ»، سرپرست این پژوهش، می توان با انجام اسکن های مغزی از جوانان آزاردیده که در معرض خطر بالایی از ابتلابه افسردگی و اعتیاد قرار دارند، راهکارهای پیشگیرانه را برای آنان به کار برد.

این پژوهش، جزء اولین تحقیقاتی است که رابطه بین تغییرات ماده خاکستری مغز و بروز مشکلات روانی متعاقب را آشکار کرده است.

جزئیات این پژوهش در مجله»Neuropsychopharmacology«منتشر شده است.