آرشیو شنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۷۲۲
تاریخ و اقتصاد
۳۱
نکته ها

نامه های وزیر مختار به وزیر امور خارجه

گروه تاریخ اقتصاد - خداوندگارا، از بیست روز متجاوز است که به یک درد گلوی شدید مبتلاو به جهت همین ناخوشی از فیض عریضه نگاری محروم و بی بهره مانده بودم. الله الحمد چند روز است حالتم رو به بهبودی است و ان شاء الله عن قریب به ارسال اخبار متفرقه و عرض مطالب مهمه کما فی السابق اقدام خواهد شد.

جای افسوس است که در باب تجدید و انعقاد معاهدات و امتیاز رشته راه آهن و معامله تجارتی خلیج فارس که به آن تفصیل ها شرح و بسط داده و دو سه ماه قبل براین به عرض اولیای دولت ابد مدت علیه رسانیده بودم، جوابی نرسید.در حقیقت حیف است که چنین موقعیت ها از دست می رود و حالت مغتنم شمرده نمی شود.اگرچه این طور سکوت اسباب یاس است، ولی در عالم چاکری و وطن و ملت پرستی مطالب دیگر که به دست آورده ام و متضمن فواید کلیه است و آنها را نیز به عرض اولیای دولت خواهم رسانید و امیدوارم منتج ثمر بشوند.

ضمنا لازم می دانم عرض کنم که تعلیقه رفیعه ای که در سفارش نواب اشرف والااحتشام الدوله شرف صدور یافته بود، در همین چند روز به ایصال معظم له عز وصول بخشید. چنانچه اشاره شده بود به همه جهت با ایشان همراهی می شود و به طوری مواظبت عمل می آید که ان شاء الله از همه بابت به وجود مبارک ایشان خوش خواهد گذشت و مزاجا سالمند و از قراری که اطبا اطمینان می دهند آن علتی که در چشم ایشان پیدا شده است به مرور به جایی خواهد رسید که رفع آن خیلی آسان است. مسیو کابلتا از وزارت استعفا کرد حالادوباره مسیو دفرسنه به سر کارآمده است آدم خیلی خوب و ایران دوست است و نهایت دوستی را با فدوی دارد.از بی پولی بسیار بد می گذرد، طلبکارها مفتضحمان می کنند، چاره بفرمایند و الااسباب رسوایی عالم گیر خواهد شد.

* آنچه خواندید عریضه و نامه وزیر مختار ایران در زمان ناصرالدین شاه به وزیر امور خارجه وقت در مورخ 10 ربیع الاول 1299 هجری قمری است.