آرشیو یکشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۷۷
صفحه آخر
۱۶
دور دنیا

نوبل به موراکامی نزدیک شد

هاروکی موراکامی، نویسنده مطرح ژاپنی جلوتر از سز نوته بوم نویسنده هلندی و مو یان نویسنده چینی، در فهرست امیدداران دریافت جایزه نوبل قرار گرفت. به گزارش ایبنا، به نقل از گاردین، هاروکی موراکامی نخستین نویسنده یی است که امسال به عنوان برنده احتمالی جایزه نوبل مطرح می شود. این نویسنده پرفروش آثار تحسین شده یی چون «جنگل نروژی»، «کافکا در کرانه» و«841»» از سوی سایت لادبروکز از شانس 10 به یک برای دریافت این جایزه برخوردار شده است.

برنده سال پیش یعنی توماس ترنس ترومر، شاعر سوئدی در این فهرست در مکان دوم قرار داشت و از احتمال 2 به 9 برخوردار بود و در مقام نخست شانس برنده شدن به آدونیس، شاعر سوری با احتمال یک به چهار داده می شد. این در حالی است که امسال آدونیس در این فهرست از شانس خوبی برخوردار نیست و در کنار شاعر کره یی کو اون و اسماعیل کاداره نویسنده آلبانیایی احتمال یک به 14 را از آن خود کرده اند.

با این حال امسال یک نام جدید نیز در این فهرست دیده می شود و آن مو یان نویسنده چینی است که مثل سز نوته بوم نویسنده هلندی از شانس یک به 12 برخوردار شده است. اوایل امسال پیتر انگلوند دبیر آکادمی سوئد اعلام کرده بود در میان 210 نویسنده یی که امسال نامزد دریافت جایزه نوبل شده اند، 46 نویسنده برای نخستین بار به این فهرست راه یافته اند. نامزدهای دریافت این جایزه هم از سوی اعضای آکادمی سوئد و هم از سوی مجامع بین المللی ادبی به این آکادمی معرفی می شوند. یان مک اوان، نویسنده بریتانیایی در این فهرست از شانس یک به 50 برخوردار است و باب دیلن شانس یک به 33 را به خود اختصاص داده است. فیلیپ راث نویسنده مطرح امریکایی چون سال های پیش در این فهرست جای دارد و احتمال یک به 16 را به خود اختصاص داده است. کورمک مک کارتی دیگر امریکایی حاضر در این فهرست است.