آرشیو یکشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۷۷
سیاست
۳

خبر

ورود نخستین میهمانان اجلاس غیرمتعهدها به تهران

صبح شنبه تعدادی از کارشناسان و مقامات کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای شرکت در نشست کارشناسان این جنبش که از صبح یکشنبه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز می شود، وارد تهران شدند. به گزارش ایسنا، تا ظهر شنبه کارشناسان کشورهای ارمنستان، مالزی، نپال، بنگلادش، شیلی، زامبیا، سریلانکا، نامبیا، اوگاندا، تایلند، افغانستان، فیلیپین، اریتره، لائوس، هند و اردن وارد تهران شدند. همچنین صبح شنبه مشاور ارشد نخست وزیر کامبوج نیز وارد تهران شد. تا ظهر شنبه کارشناسان نزدیک به 20 کشور وارد تهران شده اند.

باید به آینده غیرمتعهدها امید داشت

یک استاد حقوق و روابط بین الملل گفت: با وجود بحران های موجود در منطقه باید امید داشت اجلاس غیرمتعهدها نتیجه یی نسبتا مثبت داشته باشد تا شاهد بهبود شرایط خصوصا وضعیت سوریه باشیم.

داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و عضو هیات موسس انجمن ایرانی روابط بین الملل در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه در گذشته اجلاس غیرمتعهدها در زمینه کم کردن شکاف بین کشورهای فقیر و غنی موفق عمل کرده است، عنوان کرد: این جنبش توانست کمک شایانی در زمینه حذف استعمار داشته باشد. باوند در بخش دیگری از این گفت وگو افزود: تا امروز اعضای جنبش عدم تعهد آن طور که باید از اجلاس هایی که برگزار شده نتیجه نگرفته اند و مانند اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی تنها به صدور قطعنامه اکتفا کرده اند. موضوعاتی که در قطعنامه ها مطرح می شود قابلیت طرح در سازمان ملل را دارند و این جنبش می تواند حذف استعمار یا مسائل سیاسی که در اجلاس غیرمتعهدها بررسی و تصمیم گیری می شود را نیز در این سازمان پیگیری کند: ولی خود جنبش ساختاری برای پیگیری و تعقیب موضوعات ندارد.

حضور امیر قطر و امیر کویت در نشست تهران

امیر کویت و امیر قطر در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران حضور خواهند یافت.

به گزارش فارس، «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت و «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر از جمله شرکت کنندگان در شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران هستند.