آرشیو چهارشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۳
بین الملل
۲۶

توضیحات سفارت ژاپن درخصوص گفت وگوی با ایران

در پی درج گفت وگوی دکتر نوذر شفیعی با عنوان «نقش امریکا در آسیای شرقی» در تاریخ یکم شهریور سال 91، سفیر ژاپن طی نامه ای به روزنامه، برخی نکات مطرح شده از طرف کارشناس را ناوارد دانسته و خواستار تصحیح آن شده است. روزنامه بنا به مسئولیت مطبوعاتی اش، متن نامه سفیر ژاپن را منتشر می کند.

«روزنامه ایران در تاریخ یکم شهریور مطابق با 23 ماه آگوست گفت وگویی با دکتر نوذر شفیعی با عنوان «نقش امریکا در آسیای شرقی» به چاپ رسانده است.

به نمایندگی از دولت ژاپن، دوست دارم نکته ای درباره این مقاله به اطلاع برسانم. اظهارات آقای دکتر نوذر شفیعی درباره جزیره تاکشیما در بر گیرنده برخی اطلاعات نادرست است.

این که ژاپنی ها در جنگ جهانی دوم جزیره تاکشیما را اشغال کردند، حقیقت ندارد، حقیقت این است که ژاپن حاکمیت خود را در اواخر قرن هفدهم بر جزیره تاکشیما تثبیت کرد و در ژانویه 1905، دولت ژاپن طی تصمیمی در کابینه خواست تا حاکمیت جزیره تاکشیما را به شکل حقوقی به ثبت برساند.

همچنین براساس معاهده صلح سانفرانسیسکو در سال 1951 که به جنگ ژاپن و قدرت های متحد پایان داد، ایالات متحده امریکا درخواست جمهوری کره مبنی بر لغو حاکمیت ژاپن بر جزیره تاکشیما و الحاق آن به کره را رد کرد. در سال 1952 جمهوری کره به شکل یکجانبه و غیرمشروع و با نقض حقوق بین الملل تاکشیما را اشغال کرد.»