آرشیو شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۷
اقتصاد
۴

70 درصد ظرفیت صنایع غذایی تعطیل است

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با تاکید بر لزوم تصویب طرح انتزاع به دلیل ناهماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی گفت: به رغم ظرفیت 12 میلیون تنی، صنایع لبنی با 5/5 میلیون تن کار می کند و 70درصد ظرفیت صنایع غذایی نیز تعطیل است.

محمدرضا شافعی نیا در گفت وگو با فارس اظهار کرد: در اکثر کشورها زنجیره تولید پیوسته است و بعد از آن نیز به عنوان بخشی از تولید قلمداد می شود.

وی با بیان این که مشکلات کنونی بازار کشاورزی به دلیل گسستگی زنجیره تولید، توزیع و فرآوری است، گفت: تولید کننده حق دارد از قیمت آینده محصولات کشاورزی و نهاده ها باخبر باشد، اما کشاورزان ما چشم بسته تولید می کنند و حتی از درآمد احتمالی شان نیز اطلاعی ندارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات کشاورزی در یک وزارتخانه انجام شده، اما برنامه های توزیع، بازار رسانی و مصرف در وزارتخانه دیگری مدیریت می شود.

وی با مرتبط دانستن گرانی اخیر مرغ به گسستگی زنجیره تولید و توزیع اظهار کرد: اگر تامین نهاده بموقع انجام می شد مشکلی از نظر گرانی نبود، اما از آنجایی که وزارتخانه دیگری مسئول توزیع و ذخیره سازی است با ایجاد اختلال در زنجیره تولید تا مصرف قیمت بازار افزایش یافت.

شافعی نیا افزود: یکی از عوامل هزینه حمل و نقل، کشتارگاه ها، واسطه ها، توزیع و... در افزایش قیمت می تواند موثر باشد، در حالی که تولید مرغ نوسانی نداشت. وی با انتقاد از وضع صنایع موجود گفت: در حال حاضر صنایع غذایی کشور با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کند، در حالی که اگر در کنار تولید باشد، می تواند با ظرفیت بهتری کار کند.

شافعی نیا گفت: دنیا روی قیمت تمام شده کار می کند و قیمت تمام شده صنایع غذایی بالاست و آن را تقصیر تولید کننده می دانند. وی همچنین با بیان این که پراکندگی صنایع غذایی در کشور مناسب نیست، گفت: صنایع شیر ما به رغم این که گفته می شود 12 میلیون تن ظرفیت دارد اما با 5/5 میلیون تن فعالیت می کند.