آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۸۳
بازار پول و سرمایه
۵

اوراق مشارکت 75 میلیارد تومانی در فرابورس

فارس| پذیره نویسی 75 میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژه مجد مشهد از 15 شهریورماه در فرابورس ایران به مدت هفت روز انجام می شود.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر با اشاره به صدور مجوز انتشار 75 میلیارد تومانی اوراق مشارکت با نام شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد (سهامی خاص) از سوی سازمان بورس در هفته پیش اظهار داشت: وجوه حاصل از این اوراق 4 ساله با نرخ 20 درصدی صرف تامین مالی فاز 2 طرح مجد مشهد خواهد شد.

وی ادامه داد: بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط بانک پارسیان تضمین شده و قرار است این اوراق از 15 شهریور به مدت هفت روز از طریق فرابورس ایران عرضه شود. این اوراق پس از عرضه نیز بدون شکست در نرخ سود در فرابورس معامله می شود و تامین سرمایه لوتوس پارسیان، نقدشوندگی (بازارگردانی) آن را تضمین کرده است.

رحمانی انتشار این نوع اوراق در شرایط فعلی اقتصاد کشور را از لحاظ ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به فعالیت های اقتصادی به ویژه به لحاظ وابستگی صنعت ساختمان به ده ها صنعت دیگر مهم دانست و آن را کمک به تحقق شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ارزیابی کرد و گفت: توسعه فعالیت های ساخت و ساز که عمدتا متکی به عوامل داخلی است می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و تحرک دیگر صنایع کمک موثری کند. به گفته وی بازار فرابورس به عنوان بازار اصلی اوراق بدهی از طریق فراهم کردن امکان انتشار اولیه و معاملات ثانویه اوراق مشارکت و اوراق صکوک فرصت کم نظیری را برای سرمایه گذاران فراهم کرده تا در فقدان اوراق سهام جذاب و سودآور بتوانند وجوه خود را در این اوراق سرمایه گذاری و بازدهی موثر و حدود 5/21 درصدی در سال کسب کنند.

رحمانی مزیت دیگر توسعه بازار بدهی فرابورس ایران در مقایسه با بازار تسهیلات بانکی را شفافیت بیشتر، ریسک کمتر انحراف مصرف وجوه و نیز نظارت قوی تر بازار بر مصرف کارای وجوه عنوان کرد و گفت: با نام بودن اوراق بدهی فرابورس نیز موجب کاهش شائبه پولشویی احتمالی می شود.

وی در خاتمه از سازمان بورس خواست فرآیند صدور مجوز انتشار اوراق را تسریع بخشد تا سهم بازار سرمایه در نظام تامین مالی کشور جایگاه شایسته یی پیدا کند.