آرشیو سه‌شنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۷۳۴
ورزش
۲۴
پارالمپیک

پایان رنگین پارالمپیک لندن

بزرگ ترین بازی های پارالمپیک تاریخ با قهرمانی ورزشکاران چینی و عنوان یازدهمی کاروان ایران به پایان رسید. سهم کاروان «دلوار» از چهاردهمین دوره بازی های پارالمپیک 10 طلا، 7 نقره و 7 مدال برنز بود.

به گزارش ایسنا، بازی های پارالمپیک 2012 با برگزاری مراسم پایانی و خاموش شدن مشعل بازی ها به پایان رسید؛ بازی هایی که 7/2 میلیون تماشاگر را به ورزشگاه ها کشاند تا رکورد تازه ای را از نظر فروش بلیت به ثبت رسانده باشد. پکن، میزبان دوره پیش بازی های پارالمپیک 29/1 میلیون بلیت را به فروش رساند. یونان 2004 هم 850 هزار بلیت را.

کاروان ورزش ایران در روز پایانی پارالمپیک 2012 نیز از دستیابی به نشان بی بهره نبود. تیم ملی فوتبال هفت نفره ایران با برد 5 بر صفر برزیل در دیدار رده بندی، از نشان برنز دوره پیش خود دفاع کرد. روسیه با برد یک بر صفر اوکراین طلای این رشته را به دست آورد.

سرنوشت ماراتن پارالمپیک نیز در روز پایانی رقم خورد. در کلاس T12 «آلبرتو سوآرس لاسو» از اسپانیا جلوتر از «الکین آلونسو سرنا موره نو»ی کلمبیایی و «عبدالرحیم» از تونس به خط پایان رسید. در کلاس T54 نیز «دیوید وایر» از بریتانیا، «مارسل هوگ» سوئیسی و «کورت فیرنلی» استرالیایی را جا گذاشت و بر سکوی نخست ایستاد. «تیتو لنا» از برزیل هم طلای T46 را از آن خود کرد. در شب پایانی بازی های پارالمپیک جایزه «وهانگ یون دائی» به «مایکل مک کیلوپ»، دونده نیمه استقامت ایرلندی و «ماری زاکایو» از کنیا تعلق گرفت. این جایزه به نام خانم دکتر «وهانگ یون دائی» کره ای است که زندگی اش را وقف خدمت به جنبش پارالمپیک کرد و در هر دوره پارالمپیک به یک ورزشکار زن و مرد تعلق می گیرد که به بهترین شکل نمایانگر «روح ورزش حاکم بر رقابت ها» بوده، جهان را تحت تاثیر قرار داده و آفریننده شور و هیجان باشد؛ ورزشکارانی که جوانمرد و درستکار بوده و به ارزش های جنبش پارالمپیک احترام بگذارند.

جشن پایانی پارالمپیک 2012 جشنواره ای از موسیقی و آتش بازی بود و 80 هزار تن در ورزشگاه المپیک آن را به تماشا نشستند. ورزشکاران 165 کشور در «جشنواره آتش» رژه رفتند. «رضا پیدایش»، پرچمدار ایران در رژه اختتامیه بود. «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی اش عنوان کرد: «این دوره از بازی ها برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند.»