آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۰۶
اخبار کشور
۳

دیپلمات های آمریکایی: حمله احتمالی به ایران سراسر خاورمیانه را به آتش می کشد

گروهی از دیپلمات ها و نظامیان ارشد سابق آمریکایی ضمن هشدار به هر نوع ماجراجویی نظامی علیه ایران، تاکید کردند که حمله به ایران بسیار پیچیده تر از جنگ عراق و افغانستان است و سراسر خاورمیانه را به آتش می کشد.

به گزارش مهر، به نقل از نشریه «دی سایت» گروهی از دیپلمات های آمریکایی در گزارشی به دولت آمریکا درباره هرگونه حمله نظامی به ایران هشدار دادند.

در این گزارش که توسط 30 نفر از دیپلمات های سابق و نظامیان بلندپایه بازنشسته آمریکایی تهیه شده آمده است که حمله نظامی علیه ایران بسیار دشوارتر و پیچیده تر از جنگ ها در عراق و افغانستان است.

این دیپلمات های سابق آمریکایی در گزارش خود همچنین مدعی شده اند که حمله آمریکا به ایران تنها می تواند تلاش های تهران برای ساخت سلاح اتمی را برای حدود چهار سال به تاخیر بیندازد.

به گفته آنها، چنین حمله ای رهبری در ایران را تضعیف نمی کند. حمله نظامی آمریکا علیه ایران (آنگونه که آمریکا می خواهد) به تغییر رژیم، در هم شکستن جمهوری اسلامی یا یک کاپیتولاسیون منجر نمی شود.

نویسندگان این گزارش بر این عقیده اند که یک چنین حمله ای می تواند پاسخ نمایندگان و متحدان ایران در منطقه را موجب شود. به این ترتیب یک آتش سوزی مهیب در تمام خاورمیانه ایجاد می شود.

بنا بر این گزارش، این افراد با نادیده گرفتن مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با سلاح هسته ای به عنوان یک اصل اساسی و اعتقادی مدعی شدند، یک حمله نظامی آمریکا علیه ایران تنها این کشور را برای ساخت سلاح اتمی قدرتمندتر خواهد کرد.