آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۰۶
مدرسه
۹

حکایت دریاقلی در کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی

دانش آموزان ایرانی حکایت دریاقلی را می خوانند

اگر دریاقلی نبود، من نبودم، تو نبودی و شاید همه ما... اگر دریاقلی نبود آبادان هم نبود، ذوالفقاری هم نبود، خانه ما هم نبود... حالاحکایت رشادت مرد اوراقچی دوچرخه سوار که نه کیلومتر را رکاب زد تا آبادان سقوط نکند به کتاب درسی پایه ششم ابتدایی آمده و دانش آموزان ایرانی از این پس حکایت او را با هم مرور خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، حکایت دریاقلی سورانی

به عنوان ناجی آبادان از سال تحصیلی جدید به عنوان درس چهاردهم فارسی پایه ششم ابتدایی انتخاب شد تا دانش آموزان با دلاورمردی این قهرمان آشنا شوند.

در این درس، دریاقلی به عنوان یکی از دلاورمردان دوران دفاع مقدس معرفی شده که در نخستین ماه های جنگ تحمیلی با فداکاری شگفت انگیز خود مانع سقوط شهر آبادان شد و در ادامه داستان رشادت او در خبردار کردن نیروهای ایرانی از تهاجم عراقی و حمله به آبادان آمده است.

داستان «اگر دریاقلی نبود» یکی از هفت داستان «داستان های شهر جنگی» نوشته حبیب احمدزاده است که توسط خود احمدزاده به اثری مستند سینمایی با نام «بهترین مجسمه دنیا» و با زمان 75 دقیقه به تصویر کشیده شده که در بخش مسابقه مستند جشنواره سینمایی فجر شرکت خواهد داشت.

علاوه بر مستند «بهترین مجسمه دنیا»، فیلم سینمایی «شب واقعه» نیز با موضوع دریاقلی روی پرده رفته است. همچنین این داستان تاکنون به زبان های عربی، انگلیسی و فرانسه ترجمه شده است.

گفتنی است«داستان های شهر جنگی» برنده بهترین کتاب سال دفاع مقدس در بخش داستان کوتاه در سال 78 و برنده رتبه اول بهترین کتب 20 سال داستان نویسی دفاع مقدس در سال 79 شده است.