آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۰۶
اخبار خارجی
۱۶

گفت وگوی مرسی در رم برای تقویت مناسبات مصر و ایتالیا

رئیس جمهور مصر در ادامه سفرش به اروپا با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد مرسی» که در سفر اروپایی خود به بروکسل رفته بود، پنجشنبه وارد ایتالیا شد و با «جورجیو نایولینایو» رئیس جمهور ایتالیا در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد. این مذاکرات بیشتر حول تقویت مناسبات بین دو کشور دور می زد. مرسی در ایتالیا همچنین با «ماریو مونتی» نخست وزیر این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

محور گفت وگوهای طرفین پیرامون جذب سرمایه گذاری های خارجی و ایتالیایی در مصر بود. مرسی شرکت های کوچک و متوسط ایتالیایی را به عنوان الگویی برای توسعه اقتصادی مصر دانست.

مرسی در بروکسل نیز با «باروسو» رئیس کمیسیون اروپا دیدار داشت. باروسو گفت، 200 میلیون یورو برای کمک به اصلاحات دموکراتیک در مصر، در اختیار دولت قاهره قرار می دهد. علاوه بر آن، باروسو به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا تا 500 میلیون یورو برای اقتصاد کلان مصر اختصاص می دهد. وی در کنفرانس خبری مشترک گفت: ما آمادگی داریم تا در حوزه اقتصاد کلان به مصر کمک کنیم به شرط آنکه توافقات میان قاهره و صندوق بین المللی پول نیز عملی گردد.

مرسی در این سفر قصد داشت به اروپایی ها بگوید که حکومت جدید مصر واقعا دموکراتیک است، اما سفر او به اروپا تحت الشعاع تحولات داخلی این کشور در مورد حمله به سفارت آمریکا قرار گرفته است.

در این میان «سیف الدوله» مشاور مرسی گفت، پیمان کمپ دیوید باید اصلاح شود و صحرای سینا نیز به طور کامل در اختیار دولت مصر قرار گیرد.