آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۰۶
اخبار خارجی
۱۶

دور تازه اعتراض های ضد دولتی یونان را فرا گرفت

همزمان با تلاش دولت یونان برای تصویب طرح های جدید ریاضت اقتصادی، تمام اقشار جامعه اعم از کارگران شهرداری، معلمان، پزشکان، بیماران و نیروهای مسلح به نشانه اعتراض به کاهش دستمزدها و افزایش نرخ بیکاری به خیابان های شهر آتن آمدند.

به گزارش مهر به نقل از شین هوا، بیماران سرطانی و افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند، مقابل ساختمان پارلمان و در نزدیکی وزارت اقتصاد تجمع کردند.

معترضان پلاکاردهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود: «بدون پزشک و دارو آنها ما را محکوم به مرگ کردند.»

این تظاهرات در حالی برگزار شد که دور جدید مذاکرات عصر چهارشنبه «آنتونیس ساماراس» نخست وزیر یونان و شرکای ائتلافی در آتن درباره دور جدیدی از طرح های ریاضت اقتصادی برای دریافت وام بدون هیچ پیشرفتی پایان یافت.

این نشست در حالی بدون نتیجه پایان یافت که دولت آتن زمان زیادی را برای نهایی کردن کاهش 5/11میلیارد یورو

(7/14میلیارد دلار) از هزینه های دولتی تا سال 2013 و 2014 برای دریافت وام صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا ندارد.

از سوی دیگر فشارهای اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا بر دولت یونان برای کاهش حقوق مستمری بگیران تا حدود 5/3 میلیارد یورو، کاهش خدمات پزشکی تا میزان 47/1 میلیارد یورو، کاهش هزینه های نظامی به میزان 517 میلیون یورو و کاهش حق سنوات خدمت کارکنان دولت و تجدیدنظر در ساعت های کاری روز به روز در حال افزایش است.

به نوشته راشاتودی، در گزارش موسسه «استاندارد اند پورز» آمده است که کاهش شدید تولید ناخالص داخلی یونان که مغایر پیش بینی های اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول است، بیانگر این نکته است که دولت یونان برای سال جاری میلادی به 7 میلیارد یورو کمک مالی بیشتر یعنی معادل 7/3درصد تولید ناخالص داخلی خود نیازمند است.