آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۷۵
راهبرد فرهنگی
۲۰
زوم

موسسه فرهنگی اکو

موسسه فرهنگی اکو نهاد فرهنگی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) است که در سال 1374 تاسیس شده و مرکز آن در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران است. وظیفه این بنیاد گسترش همکاری و تبادل های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است.

وظیفه موسسه انجام تحقیقات نظام یافته در خصوص میراث مشترک فرهنگی منطقه تعیین شد تا در جهت تقویت آگاهی های مربوط به اتحاد ناگسستنی این کشورها گام بردارد و مطالعات بنیادین انجام دهد که این مطالعات در قالب انتشار کتاب، ماهنامه، فصلنامه، گاهنامه و غیره منتشر گردد. همچنین موسسه موظف گردید تا در جهت آشناسازی و مرتبط کردن صاحبنظران و شخصیت های عالیرتبه، اساتید دانشگاه ها، و دانشجویان منطقه به یکدیگر تلاش نماید و تمهیدات لازم را جهت ایجاد ارتباطی نزدیکتر و نیز شناخت صحیح بین مردم منطقه از طریق برنامه های فرهنگی اتخاذ نماید.

این موسسه با داشتن بودجه ای جداگانه، اساسنامه خاص خود را دارد و بودجه آن را چهار کشور فغانستان، ایران، پاکستان و تاجیکستان به طور سالانه پرداخت می کنند. طبق توافق های انجام شده، بزودی کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکیه نیز به جمع تصویب کنندگان اساسنامه موسسه خواهند پیوست.اکنون شعبه این موسسه در شهرهای دوشنبه در تاجیکستان، کابل در افغانستان و همچنین شیراز و اصفهان در ایران نیز دایر است. طبق اساسنامه موسسه فرهنگی اکو، این موسسه به عنوان یک سازمان مبتکر، هماهنگ کننده، تامین کننده و نظارت کننده در چارچوب اکو به منظور پیشبرد فعالیت های زیر عمل خواهد کرد: از سال 1385 تا 1388 محمد رجبی رئیس این موسسه بود و از سال 1388 تاکنون این مسئولیت بر عهده حجت الله ایوبی است.