آرشیو دوشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۹۵
آی تی
۱۲

آیا آیفون 5 توان رقابت با سامسونگ، سونی و نوکیا را خواهد داشت؟

آیفون 5 رونمایی شد

آیفون 5 با ظاهری لاغرتر از آیفون های قبلی و ترکیبی از شیشه و آلومینیوم به بازار آمد. این گوشی جدید صفحه نایش بزرگ تری از مدل های قبلی دارد (4 اینچ) و اسپکت رتیو آن نیز 16 به 9 است. ضخامت آیفون 5 به 7/6 میلیمتر می رسد و 20 درصد سبک تر از آیفون 4 اس است. شرکت اپل آیفون 5 را زیباترین مدل از محصولات آیفون می داند. وضوح کلی نمایشگر همچنان 1136 در 640 پیکسل ولی تراکم پیکسلی آن برابر 326 پیکسل بر اینچ و نسبت طول و عرض تصویر نیز 16:9 است. به گفته اپل فیلم های عریض (wide-screen) در نمایشگر جدید با کیفیت بهتری به نمایش درمی آیند به ویژه اینکه میزان خلوص رنگ در آیفون 5 نسبت به آیفون قبلی 44 درصد بیشتر است. اپل ادعا می کند که سرعت عکسبرداری این گوشی 40 درصد بهبود یافته است.

امکان عکاسی پانوراما و HDRنیز از جمله دیگر امکانات دوربین این گوشی است. در آیفون جدید، حسگرهای لمسی در داخل خود نمایشگر جای گرفته اند و همین موضوع باعث شده است ضخامت دستگاه 30 درصد کاهش پیدا کند. اپل یکی از ضعف های طراحی را نیز برطرف کرده است: در آیفون 4 روکش پشت دستگاه شیشه یی بود و اکنون بخش عمده آن با روکش فلزی جایگزین شده تا هنگامی که گوشی از دست می افتد، آسیب جدی نبیند.

پردازنده جدیدی روی این گوشی تعبیه شده که دو برابر سرعت این گوشی را اضافه کرده و در عین حال مصرف انرژی کمتری دارند سیستم عامل: آیفون 5 با سیستم عامل iOS 6 عرضه خواهد شد و نسخه هایی بهبود یافته از برنامه های Apple Maps، Passbook، Siri و FaceTime را به ارمغان خواهد آورد. اپل در بازار تلفن های هوشمند معمولاتنها با یک مدل آیفون با محصولات متنوعی از شرکت های بزرگی چون سامسونگ، سونی، اچ تی سی و نوکیا رقابت می کند. ماه گذشته گوشی گالاکسی اس 3 ساخت سامسونگ برای نخستین بار در زمینه فروش از آیفون پیشی گرفت. اما برخی منتقدان به موفقیت این گوشی در بازار گوشی های هوشمند خوشبین نیستند و تصور می کنند آیفون 5 چندان تفاوتی با آیفون 4 ندارد و نمی تواند یک تنه در برابر غول های بزرگ تلفن همراه مقاومت کند.