آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۸۲
راه بلد
۱۰
سفر دور

ماهیگیری در صحرای سفید

صحرای سفید برزیل یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های توریستی دنیاست که سفر به آن از بزرگ ترین آرزو های هر صحرا نوردی است، البته شگفتی آن تنها به شن های سفید رنگ آن محدود نمی شود.

این صحرای بی نظیر که با شن سفید پوشیده شده وسعتی بیش از هزار کیلومتر مربع دارد و به عنوان یک منطقه حفاظت شده تنها با ماشین های بیابانگرد می توان وارد آن شد. از دیگر شگفتی های صحرای سفید که نمونه آن در کمتر جایی وجود دارد، دریاچه های خوشرنگ آن است که حتی در آنها ماهی هم پیدا می شود و قطعا تجربه ماهیگیری در صحرا که همه آن را با آفتاب سوزان و زمین های خشک می شناسیم تجربه متفاوتی خواهد بود. دریاچه های پراکنده این صحرا که بر اثر جمع شدن آب در فصول بارندگی ایجاد می شود، میزبان پرندگانی است که در لابلای پر ها و منقار خود، تخم ماهی های مختلف را به این آب ها می آورند.

صحرای سفید با وجود بارش های مناسب در فصل بارندگی دارای پوشش گیاهی نیست و تنها بعضی گونه گیاهان که می توانند در خاک خاص این صحرا رشد کنند به صورت پراکنده در این سو و آن سو دیده می شوند.

این صحرای بی نظیر دارای بومیانی است که «مائته» نامیده می شوند. این افراد در فصول بارندگی و تا خشک نشدن دریاچه های فصلی از طریق ماهیگیری ارتزاق می کنند و پس از این فصول با کار در شهر های اطراف زندگی خود را می گذرانند. این بومیان افسانه ای دارند که می گوید اجداد آنها یک روز صبح از خواب بیدار شده و دیده اند که سرزمینشان در شن فرو رفته است.