آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۸۲
تولید
۷

کالاهای اولویت دار به دریافت کد شبنم نیاز ندارند

مجری طرح شبنم تاکید کرد: هیچ یک از کالاهای اساسی نیاز به دریافت کد شبنم ندارد.

محمود اعلایی در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر این که دریافت کد شبنم در روند واردات اخلال ایجاد می کند، گفت: اساسا هیچ کدام از کالاهای اولویت دار به دریافت کد شبنم نیاز ندارند، ضمن این که دریافت این کد چندان زمان بر نیست. وی با تاکید بر این که همه کالاهای مشمول این طرح باید قبل از توزیع برچسب شبنم را داشته باشند، گفت: کالاهایی که مشمول اجرای این طرح هستند، عمدتا تولید مشابه داخلی هم دارند، بنابراین کنترل واردات آنها باعث کمک به تولید داخل است.

او ادامه داد: به عنوان مثال هم اکنون کیف و کفش به صورت عمده به داخل کشور قاچاق می شود، در حالی که مشمول شدن به نصب برچسب شبنم باعث می شود به طرز محسوسی روند قاچاق این کالاکاهش پیدا کند.

اجرای طرح شبنم قاچاق کالارا کاهش می دهد

در این راستا رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز نیز گفت: با اجرای طرح شبنم که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است، بازار و کالاهای قاچاق در کشور کنترل می شود، البته اجرای موفق این طرح منوط به همکاری دستگاه های مرتبط و مردم است.

فداحسین مالکی گفت: شعار امسال که به منزله حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایران است، کامل کننده شعار سال های پیش است و به معنای واقعی، اقتصاد مقاومتی را تبیین می کنند، بنابراین طبیعی است بخش خصوصی نقش اساسی در این بین دارد.

وی ورود کالاهای قاچاق را ضعف در نظارت و کنترل مبادی دانست و تصریح کرد: اگر چنانچه بحث کیفیت در داخل مورد توجه قرار گیرد، رقابت روان تر شده و به طور قطع از ورود کالاهای بی کیفیت جلوگیری می شود.