آرشیو چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۰۹
سینمای جهان
۱۰

چین فیلم چن کایگه را به آکادمی معرفی کرد

اوروگوئه با «تاخیر» به اسکار می رود

خبرآنلاین: درام اجتماعی «گرفتار شبکه» و درام خانوادگی «تاخیر» به جمع رقبای بخش فیلم خارجی زبان جوایز اسکار 2013 اضافه شدند.

«گرفتار شبکه» تازه ترین ساخته چن کایگه نماینده چین در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار است.

این فیلم درباره یک زن جوان موفق مبتلابه سرطان غدد لنفاوی است که یک خبرنگار جر و بحث تلفنی او در اتوبوس را با موبایل ضبط و در اینترنت منتشر می کند. انتشار این فیلم شرایط را برای زن جوان سخت تر می کند.

اداره دولتی رادیو، فیلم و تلویزیون چین «گرفتار شبکه» را به نمایندگی از این کشور به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم جولای پیش در چین اکران شد و به فروش خوب 28 میلیون دلار دست پیدا کرد.

«گرفتار شبکه» چهارمین فیلم کایگه است که به نمایندگی از چین در اسکار رقابت می کند. او برای «بدرود محبوبم» در 1993، «قول» در 2005 و «همیشه شیفته» در 2009 نامزد دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی زبان بود.

کایگه 60 ساله یکی از چهره های نامدار «نسل پنجم» سینمای چین است. او در 1993 برای «بدرود محبوبم» جایزه نخل طلای جشنواره کن را به طور مشترک با فیلم «پیانو» جین کمپیون از آن خود کرد.

او با «زمین زرد» نخستین فیلم بلند خود در سال 1984 برنده یوزپلنگ نقره یی جشنواره فیلم لوکارنو شد. «تار زندگی»، «ماه اغواگر» و «امپراتور و آدمکش» از دیگر فیلم های کایگه است.

اوروگوئه با درام خانوادگی «تاخیر» برای دریافت جایزه اسکار رقابت می کند.

این فیلم به کارگردانی رودریگو پلابر مبنای اتفاقاتی واقعی ساخته شده و درباره زنی به ستوه آمده است که سه بچه مدرسه یی و پدری سالخورده دارد. وقتی زن دیگر نمی تواند شرایط را تحمل کند، پدر خود را روی نیمکت یک پارک رها می کند.

«تاخیر» نخستین بار در فوریه پیش در جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه هیات داوران کلیسای جهانی در بخش فورم 2012 را برد.

در همین حال، کوبا تصمیم گرفت هیچ فیلمی را به اسکار نفرستد، هر چند فیلم پرفروش «Juan de los muertos» را به نمایندگی از این کشور به جوایز گویا در اسپانیا معرفی کرد.