آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۱۱
اقتصادی
۴

بدون تیتر

واردات خودرو 17 درصد افزایش یافت در حالی که بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی بعد از نوسان های اخیر ارزی در زمینه واردات مواد اولیه خود دچار مشکل شدند، تازه ترین آمار گمرک ایران نشان می دهد که واردات و صادرات خودرو همچنان روند صعودی را طی می کند. به گزارش ایسنا، آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در نیمه نخست 1391 واردات انواع خودروی سواری به کشور با رشد 17 درصدی به 19 هزار و 380 دستگاه رسید. همچنین ارزش این میزان واردات با رشد 21 درصدی بالغ بر 429 میلیون دلار شد. سهم واردات خودروهای سواری از کل واردات کشور در نیمه نخست امسال به حدود 62/1 درصد رسیده است.

قراردادهای جدید پتروشیمی با خارجی ها در آبان ماه امضا می شوند. یک مقام مسوول پتروشیمی با اشاره به امضای قراردادهای بزرگ صادرات پتروشیمی ایران در آبان سال جاری، سیاست های متنوع سازی تولید محصول را تشریح کرد و گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، چندین قرارداد جدید پتروشیمی با خارجی ها امضا می شود. جمشید محمدی با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، یادآور شد: نمایشگاه ایران پلاست میعادگاهی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی است زیرا تولید کنندگان می توانند در این فرصت طلایی تمام محصولات پتروشیمی و توانمندی های خود را به صورت مستقیم به نمایش بگذارند.

قیمت گذاری خودرو در دست دولت باقی خواهد ماند. در آخرین جلسه کمیته قیمت گذاری، شرکت های خودروساز موفق به اخذ نظر موافق اعضای این کمیته برای آزادسازی قیمت خودرو نشدند. این جلسه کمیته قیمت گذاری خودرو اواخر این هفته برگزار شد و شنیده ها حاکی است که در این جلسه نمایندگان انجمن های خودروسازان و قطعه سازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده و موضوعاتی چون نوسان و رشد نرخ ارز را به عنوان دلیل این درخواست خود مطرح کردند. نمایندگان شرکت های خودروساز با وجود اصرار شدید خود پس از ساعت ها بحث موفق نشدند نظر موافق اعضای کمیته را برای آزادسازی قیمت خودرو جلب کنند. در این جلسه اعضای تاثیرگذار این کمیته تاکید کردند که قیمت گذاری خودرو همچنان در اختیار کمیته قیمت گذاری باقی خواهد ماند.