آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۵
بورس
۸

بورس به تعادل رسید

گروه اقتصاد: بازار سرمایه در جریان معاملات روز گذشته به تعادل رسید و در نتیجه تاثیرگذاری مثبت برخی نمادهای حاضر در تالار شیشه ای به افت یک واحدی بسنده کرد. این اتفاق درحالی روی داد که شاخص بورس تا ساعت 10 رشد 61 واحدی را تجربه کرده بود اما به دلیل ابهام در قیمت سیمان و خودرو شاخص دوباره منفی شد.

به گزارش در جریان معاملات روز گذشته تالار شیشه ای شاخص کل بورس با افت حدود 2 واحدی به 28 هزار و 860 واحد رسید و در این روز نمادهای مخابرات، بانک پارسیان، ایران خودرو، پتروشیمی خارک و سایپا بیشترین تاثیر منفی را بر افت شاخص بورس بر جای گذاشتند و مانع از رشد بالای شاخص بورس شدند.

همچنین در کنار تاثیرگذاری منفی این نمادها بر شاخص بورس نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد خراسان و سرمایه گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی را بر افت شاخص بورس بر جای گذاشتند و مانع از رشد بالای دماسنج بازار سرمایه شدند.

نگاهی به جزئیات معاملات صورت گرفته در تالار شیشه ای نشان می دهد در جریان معاملات روز گذشته بیشترین افزایش قیمت ها به نام نمادهای حق تقدم گروه صنایع بهشر ایران، سیمان هرمزگان، فروسیلیس ایران و لبنیات کالبر شد در عین حال بیشترین کاهش قیمت ها هم به نام نمادهای حق تقدم شکر شاهرود، حق تقدم شیشه و گاز و قند شیروان و بجنورد به ثبت رسید.

از سوی دیگر سنگین ترین صف های خرید برای نمادهای سیمان غرب، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سیمان ارومیه تشکیل شد.

براساس این گزارش در جریان معاملات روز گذشته اشتباهی در اعلام تغییرات شاخص بورس در شروع معاملات روی داد به طوری که پیش از آغاز معاملات افزایش 61/0 واحدی شاخص بورس به ثبت رسید درخصوص دلیل این اتفاق مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: همه محاسبات دو روز اخیر شاخص کاملا صحیح است.

وی گفت: طی معاملات روز شنبه بازار سهام و تا ساعت 15 و 30 دقیقه، شاخص بورس و نمودار آن کاملا صحیح بود و شروع دیروز شاخص هم با اعداد درست روز گذشته همراه بود. در این میان تنظیم نرم افزار بین حدود ساعت 15 و 30 تا 15 و 35 دقیقه موجب شد رقم شاخص 61/0 واحد ثبت و نشان داده شود که شاید بهتر بود این رقم اشتباه که نیازی به انتشار آن نبود، منعکس نمی شد.