آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۵
اجتماعی
۴

معاون درمان وزیر بهداشت و درمان: 16 میلیون مراقبت از کودکان زیر 5 سال در مراکز بهداشتی انجام شد

معاون درمان وزیر بهداشت و درمان گفت: در سال گذشته بیش از 16 میلیون و 7 هزار بار مراقبت از کودکان زیر پنج سال در مراکز بهداشتی درمانی انجام شده است.

دکتر حسن امامی رضوی با اعلام این خبر افزود: با اجرای برنامه ای با عنوان مراقبت های ادغام یافته کودک سالم

(15 مراقبت ادغام یافته) خدماتی از جمله پایش رشد، ترویج تغذیه با شیر مادر، واکسیناسیون، بینایی، شنوایی، دهان و دندان، مشاور خانواده ارائه می شود.

وی با بیان این که این معاینات در سنین بدو تولد از سه تا پنج روزگی تا 60 ماهگی به شکل دوره ای انجام می شود، اظهار کرد: بیش از

540 بیمارستان کشور هم اکنون دوستدار کودک هستند و از چهار سال گذشته برنامه سوانح و حوادث که به ارزیابی، طبقه بندی، تشخیص درمان کودک مصدوم می پردازد به عنوان متمم برنامه مانا (برنامه ملی مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال) انجام شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: میزان مرگ و میر مادران در کشور به 21 در صد هزار تولد زنده کاهش یافته است.

امامی رضوی افزود: مراقبت هشت گانه دوران بارداری با رویکرد ارتقای سلامت مادر و جنین و همچنین ترویج زایمان ایمن در همه مراکز بهداشتی درمانی کشور در حال اجرا است.

وی با بیان این که حدود 96 درصد از زایمان های کشور به وسیله مراقبین بهداشتی ماهر انجام می شود، اظهار کرد: مراقبت کودکان در پنج سال نخست تولد با دوبار ویزیت در بیمارستان (ویزیت فوری بعد از تولد و ویزیت کامل قبل از ترخیص) شروع می شود.

تدوین سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت هم در این نشست از تدوین سند جامع رشد و تکامل همه جانبه کودکان در کشور خبر داد و گفت: این سند ارتقای سلامت روح، جسم، روان، اجتماعی و معنوی کودکان را به دنبال دارد.

دکتر محمد اسماعیل مطلق با اشاره به تدوین سند جامع رشد و تکامل همه جانبه کودکان، گفت: این سند با همکاری سازمان ها و ارگان های مربوطه از جمله وزارتخانه های بهداشت، آموزش و پرورش، بهزیستی، هلال احمر، قوه قضائیه و سازمان بین المللی یونیسف تدوین شد.