آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۹۵
دانش
۹

فناوری روز

شارژ خودرو الکتریکی بدون تماس

نمایشگاه تکنولوژی و آی تی ژاپن موسوم به CEATEC تا ششم اکتبر (شنبه) در حال برگزاری است. یکی از نکات جالب توجه در مورد این نمایشگاه مربوط به خودرو الکتریکی است. اگرچه شارژ منبع انرژی یک وسیله نقلیه الکتریکی چندان موضوع جدید و بحث برانگیزی نیست، اما کمپانی های سازنده در تلاشند راه های آسان تری برای این امر بیابند.

در CEATEC امسال، TDK از سیستم شارژ بدون تماس که قرار است در آینده نزدیک به بازار عرضه شود رونمایی کرد. کاری که این سیستم انجام می دهد این است که راننده برای شارژ کردن اتومبیلش تنها لازم است خودرو را در محل مخصوص پارک کند. این تکنولوژی به وسیله سیم پیچ هایی که در زیر ماشین و در سطح محل شارژ تعبیه شده اند عمل می کند. میدان مغناطیسی که توسط حلقه ها ایجاد می شود باعث انتقال انرژی الکتریکی از محل پارک به سمت خودرو می شود که به این ترتیب نیازی به هیچ تماس فیزیکی نیست.

گل رز در آسمان شب

ناسا در تصویر جدید کیهانی خود، شکلی شبیه به گل رز در آسمان شب به نمایش درآورد که در حقیقت یک خوشه ستاره گازی و سحابی است.

جاش کنوسون، اختر فیزیکدان مکزیکی این تصویر از سحابی گل کاغذی را از حیاط پشتی خانه خود در ریو رانتچو به ثبت رسانده است.

سحابی گل کاغذی نام خود را به دلیل شباهت ابرهای گاز و غبار آن به گلبرگ های یک گل رز به دست آورده است. فاصله این سحابی از زمین حدود 5هزار سال نوری بوده و در لبه صورت فلکی تک شاخ قرار دارد.

سحابی یک ناحیه از کهکشان راه شیری با گاز درخشان و یک خوشه مرکزی از ستارگان داغ و جوان بوده که تنها چند میلیون سال سن دارند.