آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
سیاسی
۲

خلع سلاح کامل اتمی؛ موضع اصولی جنبش عدم تعهد

نماینده کشورمان در سازمان ملل به عنوان رئیس دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد، بر ضرورت انهدام کامل همه سلاح های اتمی جهان و بویژه ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های اتمی تاکید کرد.

محمد خزاعی در کمیته خلع سلاح شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خلع سلاح کامل اتمی را موضع اصولی جنبش عدم تعهد خواند و نگرانی این جنبش را درباره روند کند خلع سلاح بین المللی و نبود پیشرفت در حذف کلی سلاح های اتمی به دست دولت های دارنده این قبیل سلاح ها، ابراز کرد. خزاعی افزود: جنبش عدم تعهد تنها ضمانت قطعی در قبال عدم استفاده از تسلیحات اتمی را نابودی کامل تسلیحات موجود در زرادخانه های کشورهای دارای تسلیحات اتمی می داند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد با اعلام نگرانی اعضای جنبش عدم تعهد از برنامه دفاعی کشورهای دارنده تسلیحات اتمی و نیز سند ناتو مصوب ماه می سال جاری میلادی که در آن منطق استفاده از سلاح اتمی مطرح شده، به نمایندگی از جنبش عدم تعهد پیشنهاد کرد کنفرانسی بین المللی در کوتاه ترین زمان ممکن در سطح عالیرتبه برای شناسایی راه ها و ابزار حذف سلاح های هسته ای برگزار شود. خزاعی مهم ترین مشکل خلع سلاح را نبود اراده سیاسی در برخی کشورها دانست و افزود: رژیم صهیونیستی به عنوان تنها طرفی که در منطقه به پیمان منع و گسترش سلاح های اتمی نپیوسته و حتی قصد خود را نیز برای انجام این کار اعلام نکرده است، باید بدون هیچ گونه تاخیری، به ان پی تی بپیوندد و همه تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت کامل پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

وی افزود: جنبش عدم تعهد خواستار ممنوعیت کامل انتقال تجهیزات، اطلاعات، مواد، منابع و تجهیزات و کمک های فنی و مهندسی مرتبط با موضوع هسته ای به رژیم صهیونیستی است.