آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
جامعه
۱۴

افسردگی؛ بحران جهانی

همه ساله دهم اکتبر، مصادف با نوزدهم مهر، به عنوان روز جهانی بهداشت روان در سراسر جهان گرامی داشته می شود. در این روز رسانه ها، روانپزشکان، روان شناسان و انجمن های مرتبط با این موضوع تلاش می کنند سطح آگاهی افراد جامعه را در این زمینه افزایش یابد.

امسال نیز این روز با شعار «افسردگی؛ بحرانی جهانی» برگزار می شود تا مردم و پزشکان بیش از پیش به این بیماری و خدمات درمانی آن توجه کنند و بدانند افسردگی می تواند فرد، خانواده و اطرافیان را تحت تاثیر قرار دهد، ولی قابل درمان است.

افسردگی یکی از بیماری های شایع در حوزه سلامت روان به شمار می آید و افراد زیادی را در سنین مختلف و در جوامع متفاوت درگیر می کند؛ به طوری که امروزه بیش از 350 میلیون نفر در سراسر جهان با این مشکل مواجه هستند. یک بار دیگر این رقم را در ذهن تان مرور کنید؛ 350 میلیون نفر.

گرچه تاکنون درمان های مفید و موثری برای افسردگی شناخته شده است، ولی متاسفانه هنوز در بسیاری از نقاط جهان مردم به این خدمات دسترسی ندارند؛ به طوری که در برخی کشورها کمتر از 10 درصد افرادی که به این خدمات نیاز دارند، درمان های لازم را دریافت می کنند.

در کشور ما نیز افراد زیادی با این اختلال مواجه هستند؛ تعدادی از این گروه، تصور می کنند افسردگی مشکل مهمی نیست و برخی هم از برخورد مردم و تلقی آنها نسبت به این بیماری هراس دارند و به پزشک مراجعه نمی کنند. این در حالی است که با توجه به عوارض و عواقب بیماری، باید کاری جدی در این زمینه انجام شود. به اعتقاد روان شناسان و روانپزشکان منظور از بیماری های روانی فقط انواع حاد و مزمن آن نیست و بیشتر افرادی که به اضطراب و افسردگی مبتلاهستند، نیازمند خدمات روانپزشکی و حتی مصرف قرص هستند.

این در حالی است که بسیاری از افراد در مواجهه با مشکلات جسمی بلافاصله به پزشک و مراکز درمانی مراجعه می کنند، اما اگر دارای احساس افسردگی یا اضطراب مداوم هستند، از مراجعه به مشاور یا روانپزشک خودداری می کنند. سلامت روان باید به اندازه سلامت جسم و حتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چراکه اگر روح ناسالم باشد بلافاصله جسم را نیز درگیر خواهد کرد، اما باوری غلط سبب شده افراد، مراجعه به مشاور یا روانپزشک را انگ محسوب کرده و از مراجعه به این مراکز سر باز زنند.