آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
ایران زمین
۱۵

جوراب بافی کردستان هم میراث فرهنگی می شود

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کامیاران استان کردستان گفت: جوراب بافی سنتی از سال 90 مهر اصالت خورده و در فهرست آثار و صنایع دستی میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، نسرین احمدجمالی در رابطه با توسعه صنایع دستی در شهرستان کامیاران افزود: آموزش صنایع دستی چون گیوه بافی، سوزن دوزی و کردی دوزی از سال 77 در شهرستان کامیاران شروع شده و خوشبختانه پیشرفت بسیار خوبی داشته، به نحوی که استقبال گسترده ای از این صنایع هم به عنوان اشتغالزایی و هم به عنوان حفظ میراث فرهنگی استان صورت گرفته است. مدیر صنایع دستی کامیاران بیان کرد: جوراب بافی سنتی به این دلیل که خاص مناطق کوهستانی است و کل مواد به کار رفته در آن از طبیعت گرفته می شود در استان کردستان بسیار مورد توجه است و استفاده بسیاری دارد.

جمالی در رابطه با طرح و نقش این نوع جوراب گفت: از نقش های خاصی در بافت این نوع جوراب ها استفاده می شود که از انواع آن می توان به اشکال فرامیرزایی، شمامه، حیوانات، منطقه و اشکال هندسی مختص به قرن های قبل اشاره کرد. بافت این نوع جوراب ها از پشم گوسفند و موی بز صورت می گیرد. جمالی با اشاره به رشد سریع گیوه بافی در شهرستان کامیاران عنوان کرد: هم اکنون در شهرستان کامیاران دو تعاونی گیوه بافی تحت نظارت اداره تعاون و با اشتغالزایی 14 نفر فعال است.