آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
صفحه آخر
۲۰
روزانه ها

ذرات کوانتوم برنده نوبل فیزیک شد

در دومین روز از فصل پرتب و تاب جوایز نوبل، صد و دهمین جایزه نوبل فیزیک اهدا شد و به گمانه زنی های زیادی که طی روزهای اخیر در مورد آن وجود داشت، پایان داد. نوبل فیزیک که به اعتقاد بسیاری از دانشمندان، مهم ترین و جدی ترین جایزه این هفته قلمداد می شود، امسال هم به صورت مشترک به دو دانشمند فرانسوی و آمریکایی اهدا شد.

جایزه فیزیک نوبل یکی از معتبرترین جوایز علمی در رشته فیزیک است که بنا به وصیت نامه آلفرد نوبل و از سال 1901 هرساله به فیزیکدانانی که تلاش علمی آنها باعث ایجاد تغییری ژرف در اندیشه علمی انسان شده باشد، اهدا می شود. آکادمی سلطنتی علوم سوئد امسال این جایزه را به سرج هاروش از فرانسه و دیوید جی واینلند از آمریکا برای تحقیق درباره نورشناسی کوانتوم، کنترل دقیق فوتون ها و واحدهای بنیادین نور اهدا کرد. هاروش از کالج فرانسه و واینلند از موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی و دانشگاه کلرادو، به صورت جداگانه موفق به ابداع و گسترش شیوه هایی برای محاسبه و ایجاد تغییر در تک ذرات شدند، در حالی که طبیعت مکانیک کوانتوم آنها حفظ می شد. این دو به واسطه مشاهده مستقیم تک ذرات کوانتومی بدون آسیب وارد آمدن به آنها، دریچه ای جدید را به سوی دوران جدید آزمایش های فیزیک کوانتومی گشودند.

به اعتقاد مسئولان آکادمی سلطنتی علوم سوئد، دستاورد این دو دانشمند باعث شده است پژوهشگران بتوانند ذرات کوانتومی منفرد را بدون از بین بردنشان مستقیما مشاهده کنند. به این صورت که واینلند توانست اتم های باردار یا همان یون ها را با استفاده از پرتوهای نور (فوتون) مشاهده و اندازه گیری کند. هاروش نیز در رهیافتی کاملامخالف، ذرات نور یعنی فوتون ها را با فرستادنشان از درون یک تله به سوی اتم ها مورد مشاهده و اندازه گیری قرار داد. هاروش در سال 1944/ 1323 در کازابلانکای مراکش متولد شد و هم اکنون استاد فیزیک کالج فرانسه در پاریس است. واینلند نیز متولد 1944/ 1323 در میلواکی آمریکاست و علاوه بر کرسی فیزیک دانشگاه کلرادو در انستیتو استانداردها و فناوری ملی ایالات متحده نیز فعالیت دارد. با اعلام برندگان نوبل فیزیک امسال تاکنون 47 جایزه نوبل فیزیک به یک نفر اهدا شده است. 29 جایزه میان دو نفر و 29 جایزه میان سه نفر تقسیم شده است.