آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
صفحه آخر
۲۰
پیشنهاد روز

پرواز به دنیای کتاب با «لاک پشت پرنده»

زینب مرتضایی فرد

دنیای بچه های امروز پر است از انیمیشن های رنگارنگی که با آنها زندگی می کنند. بتمن، مرد عنکبوتی و... که حالاجای خیلی چیزها را برای بچه ها گرفته اند. شاید بتوان گفت با همه تدابیری که اندیشیده شده و رنگ و لعاب هایی که به کتاب های کودکان داده شده، نسل جدید کودکان باز هم به اندازه ما بچه های دیروز با کتاب دمخور نیستند.

این روزها شهر کتاب مرکزی برای این موضوع تدبیری اندیشیده که به نظر می رسد بتواند کم کم همه گیر شود و فاصله بین کتاب و کودکان را پر کند.

این مجموعه برنامه ای را با عنوان «لاک پشت پرنده» برگزار کرده و در آن نویسنده های کودک و نوجوان را به شهر کتاب ها دعوت می کند تا از نزدیک با مخاطبان خود گپ بزنند و کتاب هایشان را برای این گروه سنی که قرار است کتابخوان های آینده باشند، امضا کنند.

البته فعالیت «لاک پشت پرنده» فقط محدود به جمع شدن نویسندگان، شاعران و مترجمان کودک و نوجوان در کنار هم نیست.

لاک پشت پرنده فهرستی هم از بهترین کتاب های منتشر شده هر فصل را با نظر منتقدان و کارشناسان کودک جمع آوری کرده و به بچه ها و خانواده هایشان هدیه می کند تا بتوانند انتخاب های خوب و مناسبی داشته باشند و نسل آینده را کتابخوان تر بار بیاورند.

اواخر تیرماه، نخستین جشن لاک پشت پرنده با حضور 50 نویسنده، تصویرگر و مترجم کودک و نوجوان به عنوان بزرگ ترین جشن امضای کتاب در کشور برگزار شد و امروز هم دومین جشن امضای کتاب فهرست لاک پشت پرنده با حضور 30 نویسنده عرصه ادبیات کودک و نوجوان در فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار می شود.

حضور در جمع نویسندگان می تواند تجربه جالبی برای کودکانی باشد که اگر دیر بجنبیم شاید کتاب از یادشان برود؛ تجربه ای که تقریبا همزمان با روز جهانی کودک است و می تواند خاطره ای به یاد ماندنی در ذهن کودکانمان شود.