آرشیو پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۱۶
سیاست
۳

از سوی امریکا انجام شد

تصویب و تعلیق همزمان تحریم ها

گروه سیاسی|روز سه شنبه همزمان با امضای دستورالعمل اجرایی تحریم های جدید علیه ایران از سوی باراک اوباما، رییس جمهور امریکا: وزارت دارایی این کشور بخشی از تحریم ها علیه ایران را به مدت 45 روز دیگر به حالت تعلیق درآورد تا امکان کمک به زلزله زدگان آذربایجان فراهم شود.

بسته تحریمی که هم اکنون با امضای اوباما اجرایی شده در مردادماه به تصویب کنگره امریکا رسیده بود.

آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد که در تحریم های جدید، افراد حقیقی و حقوقی که نسبت به مبادله مالی و فروش و حمل و نقل نفت و فرآورده های نفتی جمهوری اسلامی اقدام کنند، هدف تحریم ها قرار می گیرند. در این صورت حتی در صورت تخطی شرکت های زیرمجموعه، امکان تحریم شرکت های مادر نیز وجود دارد.

این در حالی است که وزارت دارایی امریکا 45 روز دیگر تحریم های خود علیه ایران را برای کمک به زلزله زدگان ایران در حالت تعلیق نگه می دارد. این تصمیم روز سه شنبه در بیانیه رسمی این وزارتخانه اعلام شد. پس از زلزله آذربایجان شرقی در مردادماه و انتقاد شماری از موسسه های خیریه و اتباع ایرانی امریکایی از وجود موانع برای کمک به زلزله زدگان ایران، خزانه داری امریکا تصمیم گرفت بخشی از تحریم ها را لغو کند.

این تعلیق شامل کمک موسسه ها به ایران تا سقف 300 هزار دلار می شود و در صورتی که میزان کمک بیش از رقم تعیین شده باشد باید مجوز جداگانه یی برای آن اخذ شود. به دنبال زلزله آذربایجان شرقی و بعد از درخواست های متعدد از سوی گروه های فعال حقوق بشری و عده یی از نمایندگان مجلس امریکا دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت دارایی امریکا در 31 مرداد ماه امسال از تعلیق 45 روزه این تحریم ها خبر داده بود.

اما پیش از این تصمیم، نهادهای خیریه و انجمن های غیردولتی فقط می توانستند دارو و مواد غذایی برای زلزله زدگان ایران ارسال کنند.

وزارت دارایی تاکید کرده است که این استثنا فقط برای انتقال کمک به زلزله زدگان است و هرگونه ارتباط مالی با نهادهای تحت تحریم امریکا مانند سپاه پاسداران همچنان ممنوع خواهد بود.

گفتنی است تنها چند روز پس از زلزله بم در سال 1382، دولت وقت امریکا به ریاست جمهوری جورج بوش نیز تصمیم مشابهی را درباره تعلیق تحریم ها اتخاذ کرده بود.