آرشیو شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۱
صفحه اول
۱

پرونده ضمیمه قاب کوچک درباره وضعیت فیلمنامه نویسی در ایران

فیلمنامه؛ متهم ردیف اول

همه ما بارها با فیلم ها و سریال هایی روبه رو شده ایم که فیلمنامه های مستحکم آنها دیگر ضعف های کار را مستتر کرده اند و نیز فیلم ها و سریال هایی را دیده ایم که ضعف ایده، شخصیت پردازی، پایان بندی و... داشته اند.

امروزه مساله و معضل فیلمنامه، از اساسی ترین و مهم ترین مسائل آثار نمایشی ایران است و این مشکل از آنجا نشات می گیرد که خیلی وقت ها جایگاه و اهمیت فیلمنامه و فیلمنامه نویس به عنوان یکی از اساسی ترین و حیاتی ترین حلقه های زنجیره تولید فیلم، دست کم گرفته می شود.

عدم اتکا به کار گروهی و تکروی نویسندگان در این عرصه، بی توجهی به گنجینه ادبیات داستانی و اقتباس، از دلایل ضعف فیلمنامه نویسی در کشور ماست. البته فیلمنامه نویسان در کشور ما همواره با چالش هایی روبه رو هستند که از آنها به عنوان موانع پیشروی در کار یاد می کنند.

ضمن این که در زمینه فیلمنامه نویسی نه نگاه درست و علمی از سوی تهیه کنندگان و کارگردان ها وجود دارد و نه نهاد یا موسسه ای خاص وجود دارد که به صورت علمی و فنی فیلمنامه نویس تربیت کند، از این رو همچنان مشکل فیلمنامه در آثار نمایشی خودنمایی می کند.

در پرونده این هفته قاب کوچک مشکلات فیلمنامه نویسان ایرانی، ضعف ها و چالش های این حرفه را مورد بررسی قرار داده ایم.

مشروح این پرونده را در ضمیمه قاب کوچک بخوانید.