آرشیو دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱، شماره ۵۲۰۱
دین و اندیشه
۱۲

آیت الله انواری درگذشت

آیت الله محمدباقر محی الدین انواری، نماینده وقت امام خمینی(ره) در ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران، دیروز در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت الله محمدباقر محی الدین انواری، سال 1305 شمسی در شهر قم متولد شد. پدرش مرحوم آیت الله حاج شیخ زین العابدین انواری از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) بود.

وی سطح عالی فقه و اصول را از محضر بزرگانی همچون حضرات آیات آشتیانی، سیدعباس فشارکی، عمادالدین غروی رشتی، سیدمحمدحسین شیرازی و میرزایوسف ایروانی فراگرفت.

پس از اتمام سطح، حدود 5 سال در درس خارج فقه و اصول آیت الله حاج شیخ محمدتقی آملی(ره) شرکت کرد. وی در تمام مدتی که در خدمت مرحوم استاد آملی بود، در درس خارج فقه استاد بزرگوار مرحوم آیت الله آشتیانی نیز شرکت می کرد.

آیت الله محمدباقر محی الدین انواری از علمای مبارزی بود که در اسفند سال 1343 دستگیر و در اواسط بهمن ماه 1355 آزاد شد. این یکی از طولانی ترین دوران زندانی است که یک روحانی به صورت مداوم تحمل کرده است.مرحوم آیت الله انواری در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم شهرستان رزن (استان همدان) به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد و در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی نیز از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

همچنین در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری، از سوی مردم استان همدان به نمایندگی این مجلس برگزیده شد و در دوره دوم نیز از استان تهران به این مجلس راه یافت. وی به نمایندگی از سوی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در خدمت ائمه محترم جماعات استان تهران در مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام وظیفه می کرد.