آرشیو چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۵
ایران زمین
۱۵

طمع «شب پره» برای خوردن گوجه فرنگی های بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: دو سال است که شب پره مینوز گوجه فرنگی با انتشار جهانی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و پیش بینی می شود امسال گوجه فرنگی های بیشتری را از بین ببرد.

به گزارش فارس، نوذر منفرد افزود: دو سال است که شب پره مینوز گوجه فرنگی با انتشار جهانی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است و سال گذشته در استان بوشهر به عنوان پایلوت بیش از 85 میلیون تومان برای پیش‎مبارزه و پیش‎آگاهی کشاورزان هزینه شد.وی تصریح کرد: امسال سطح خسارت این آفت در استان بوشهر بسیار گسترده پیش‎بینی شده است که امیدواریم با برنامه‎ای که برای مبارزه به کانون‎های آفت داده‎ایم، بتوانیم امسال نیز در این عرصه موفق عمل کنیم.

منفرد افزود: سرمازدگی سال گذشته موجب شد بیش از 16 هزار هکتار از اراضی استان تحت تاثیر موج سرما قرار گیرد و بیش از 112 میلیارد تومان به این اراضی خسارت وارد شود.

وی با تاکید بر تغییر شیوه آبیاری نخیلات اضافه کرد: هم اکنون همه نخلستان‎های کشور به صورت غرقابی آبیاری می‎شود و اصلاح این شیوه آبیاری به منظور مدیریت پدیده خشکسالی یک ضرورت اجتناب‎ناپذیر است.

منفرد ادامه داد: با توجه به ضرورت تغییر شیوه آبیاری غرقابی به آبیاری تشتکی، استان بوشهر در مطالعه و اجرای این طرح در کشور پیشقدم شده است و دو سال و نیم است که مطالعات این طرح انجام شده و طرح کاملاآماده اجراست و انجام آن 85 میلیون تومان تسهیلات نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به استقبال کشاورزان از بیمه و با بیان این که سال گذشته 14هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر بیمه شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون حداکثر خسارت پرداختی به هر هکتار اراضی محصول گوجه فرنگی زیر یک میلیون تومان است که با توجه به تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر انتظار داریم صندوق بیمه پوشش کامل‎تری داشته باشد.