آرشیو چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۳۵
اقتصاد
۴

تشکیل بازارچه مرزی عرضه سوخت برای جلوگیری از قاچاق

معاون وزیر نفت از تشکیل بازارچه های مرزی برای فروش فرآورده های نفتی به مرزنشینان خبر داد و گفت: با اجرای این سازوکار، قاچاق فرآورده های نفتی به کشورهای همسایه کاهش می یابد.

علیرضا ضیغمی در گفت وگو با ایسنا، با اظهار این که مصوبه و مجوز برای عرضه سوخت به مرزنشینان صادر شده است، گفت: با اجرای آزمایشی این طرح در استان سیستان و بلوچستان و آسیب شناسی و کارشناسی لازم در آینده نزدیک این طرح اجرایی خواهد شد.

ضیغمی در مورد قیمت عرضه انواع فرآورده های نفتی در بازارچه های مرزی با اعلام این که نرخ عرضه فرآورده های نفتی در بازارچه های مرزی را نرخ سوخت در کشورهای همسایه مشخص می کند توضیح داد: با توجه به این که قیمت فرآورده در کشورهای همسایه بیشتر از نرخ عرضه داخلی آن است، سیاست فروش بر این است که قیمت فرآورده ها برای فروش در بازارچه های مرزی کمتر از قیمت عرضه فرآورده در کشورهای همجوار تعیین شود تا این گونه برای عرضه جاذبه ایجاد شود. براین اساس قیمت سوخت عرضه شده به مرزنشینان ایران - ترکیه با ایران - افغانستان متفاوت خواهد بود.

معاون وزیر نفت با بیان این که با شکل گیری بازارچه های مرزی در شعاع 20 کیلومتری از مرز اشتغالزایی نیز صورت می گیرد، گفت: فرآورده های نفتی می تواند از طریق افراد حقیقی یا در قالب شرکت های تعاونی و مرزنشینان عرضه شود، البته استانداری و شرکت پخش فرآورده های نفتی مناطق مرزی بر عملکرد این عرضه کنندگان نظارت خواهند کرد.

او با بیان این که قاچاق بنزین به دلیل ریسک بالابسیار کم است، گفت: قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است؛ چراکه اختلاف قیمت گازوئیل در ایران نسبت به کشورهای همسایه بسیار زیاد است؛ به طوری که میانگین تفاوت قیمت گازوئیل عرضه شده در کشورهای همسایه ایران نسبت به نرخ عرضه داخلی برای هر لیتر حدود 2500 تومان است.