آرشیو چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱، شماره ۲۵۲۷
اقتصادی
۴

سکه در سراشیبی قرار گرفت

گروه اقتصادی| نرخ ارز پس از چندین روز روند افزایشی، بالاخره وارد فاز جدیدی شد. روند کاهش قیمت ارز، سکه و طلاکه از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، دیروز، سه شنبه هم ادامه پیدا کرد.

در عین حال، در روز گذشته هر اونس طلادر بازار جهانی 1711 دلار و هر گرم طلای 18 عیار 126 هزار تومان بود. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید به ترتیب در جایگاه یک میلیون و 215 هزار تومان و نیز یک میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفتند.

نیم سکه نیز 609 هزار تومان، ربع سکه 308 هزار تومان و سکه یک گرمی 167 هزار تومان بود. این در حالی است که در چهارشنبه هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 500 هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و 450 هزار تومان، نیم سکه 740 هزار تومان و ربع سکه 370 هزار تومان قیمت داشت و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز 145 هزار تومان بود.

در همین حال، هر اونس طلادر بازارهای جهانی چهارشنبه گذشته در جایگاه 1758 دلار قرار گرفته بود و نیز سکه گرمی 185 هزار تومان قیمت داشت. اما این روند کاهشی قیمت ها در بازارهای مالی در شرایطی اتفاق می افتد که برخی صرافی ها این آرامش را لحظه یی دانسته و قضاوت کلی درباره وضعیت بازار را به هفته های آینده موکول کرده اند.

از این رو در حالی که برخی صرافی ها به کار معاملات ارز، سکه و طلامی پردازند، برخی دیگر نیز فقط خرید و فروش طلاو سکه را انجام داده و قیمت دلار، یورو و پوند و سایر ارزها را روی تابلوی خود درج نکرده اند. برخی از این صرافی ها معتقدند که در روزهای اخیر ارز زیادی به بازار تزریق شده و همین امر موجب کاهش قیمت ها شده است.

با این حال، چندی پیش محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلاو جواهر پیش بینی چنین روزهایی را کرده و معتقد بود که تا پایان مهر ماه قیمت دلار کاهش می یابد.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز عملکرد مرکز مبادلات ارزی را مثبت ارزیابی کرده و با تاکیدهای چند باره نسبت به اینکه آثار مثبت این مرکز به تدریج پدیدار می شود، گفته بود: سیاست ما کاهش نرخ ارز است.

زمانی که قیمت سکه غیرواقعی افزایش پیدا می کند، مطمئن باشید در یک زمانی قیمت ها واقعی می شود و عده یی ضرر خواهند کرد.