آرشیو پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۲۵۳۴
بازار پول و سرمایه
۵

توفانی که توفان کرد

سنا| کمیسیون اوراق بهادار امریکا اعلام کرد، تمامی بازارهای این کشور از دیروز معاملات را آغاز کردند.

بورس نیویورک که بر خلاف عقیده عده یی که درباره آب گرفتگی این نهاد اظهارنظر کرده بودند با هیچ مشکلی رو به رو نبوده است، دیروز به فعالیت خود ادامه داده است.

کارشناسان پیش بینی کردند، ممکن است توفان هیچ صدمه یی به بازار این کشور وارد نکند اما معاملات امروز ممکن است بازار این کشور را دچار توفانی درونی کند.

با این حال و با کاسته شدن از قدرت توفان سندی اوضاع کم کم در نیویورک آرام می شود. انتظار می رود از روز گذشته صبح پروازها از فرودگاه جان. اف. کندی از سر گرفته شود.

استین جاکوبسون، کارشناس ارشد بانک ساکزو در این خصوص اظهار داشت: پیش بینی می شود بازار دیروز با 5 درصد کاهش رو به رو باشد که این مقدار کاهش تنها پس از فاجعه یازده سپتامبر در بازار این کشور اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: این حادثه را تنها می توان با سونامی ژاپن مقایسه کرد، که پس از آن شاخص نیکی افت 5/17 درصدی را به جای گذاشت.

وی افزود: مشکل اساسی و ابتدایی بازار نوسان برق است که اگر هر چه زودتر برطرف نشود به بازار آسیب می رساند.

جاکوبسون درباره نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری امریکا خاطرنشان کرد: در این وضعیت برای امریکا مهم نیست که چه کسی رییس جمهور می شود. اما تنها اوباما در این اوضاع می تواند بازار را آرام نگه داد.

فواد رزاق زاده، تحلیلگر بازار GFT در این خصوص اظهار داشت: خسارت های وارده در حدود 20 میلیارد دلار تخمین زده شده است که ممکن است تولید ناخالص داخلی را در پی افزایش تقاضا برای تعمیر خسارات وارده با افزایش روبه رو کند.