آرشیو چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۵۱
اخبار خارجی
۱۶

لاوروف نقش حماس را در حل مسئله فلسطین مهم خواند

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، حماس نقش مهمی در حل مسئله فلسطین دارد.

به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از خبرگزاری رسمی روسیه، سرگئی لاوروف در دیدار با موسی ابومرزوق معاون خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در قاهره بر حمایت مسکو از فلسطین تاکید کرد و گفت، روسیه اطمینان دارد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نقش مهمی در حمایت از مسئله فلسطین ایفا خواهد کرد.

وی افزود، مسئله فلسطین یک اولویت است و نباید به خاطر مسائل دیگر نادیده گرفته شود.

لاوروف گفت، حل مسئله فلسطین بدون وحدت فلسطینیان ممکن نخواهد بود.

ابومرزوق نیز در این دیدار بر نقش روسیه در تحولات منطقه به ویژه مسئله فلسطین تاکید کرد.

از سوی دیگر شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در سفر خود به مسکو از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه محدودیت فروش سلاح و موشک به دشمنان سوریه را درخواست کرد.

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب نیز پس از دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر ضرورت دستیابی فلسطین به عنوان کشور غیرعضو در سازمان ملل تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، العربی خاطرنشان کرد: عضویت فلسطین به عنوان کشور غیرعضو در سازمان ملل به این معنی است که جامعه بین المللی فلسطین را به رسمیت می شناسد و این اقدام از لحاظ قانونی دارای ارزش بسیاری است.

وی به این مسئله اشاره کرد که آلمان، کره، سوئیس و واتیکان نیز به عنوان یک کشور غیر عضو در سازمان ملل حضور دارند و این عضویت برای فلسطین نیز بسیار مهم است.

دبیر کل اتحادیه عرب افزود: به رسمیت شناخته شدن از سوی سازمان ملل بنا به دلایل بسیاری از لحاظ قانونی دارای ارزش فوق العاده ای است و زمان آن فرا رسیده که فلسطین در سازمان ملل به رسمیت شناخته شود.

وی گفت: 132کشور و به عبارتی دو سوم کشورهای عضو در سازمان ملل فلسطین را به رسمیت می شناسند. در همین رابطه صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد، با وجود همه فشارها ما از ارائه درخواست خود به سازمان ملل و بالابردن موقعیت فلسطین در جامعه جهانی کوتاه نمی آییم. عریقات در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ما به کشورهایی که در تلاشند بر سر رفتن فلسطین به سازمان ملل مانع تراشی کنند، می گوییم که ما درصدد برخورد با آمریکا و به انزوا کشاندن اسرائیل نیستیم، بلکه خواهان به انزوا کشاندن شهرک سازی ها و اشغالگری اسرائیلی ها و اجرای راهکار تشکیل دو کشور در مرزهای سال 1967 هستیم.