آرشیو چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۵۱
اخبار خارجی
۱۶

شرکت مردم پورتوریکو در همه پرسی استقلال از آمریکا

شمارش آرای نخستین همه پرسی در پورتوریکو برای استقلال از آمریکا آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از «آسوشیتدپرس»، مردم پورتوریکو که یک جزیره نیمه خودمختار است با حضور در پای صندوق های رای در روز سه شنبه، سرنوشت آینده آن را تعیین خواهند کرد.

براساس این گزارش، برگزاری همه پرسی روز سه شنبه در پورتوریکو، چهارمین مورد از این نوع در ربع قرن اخیر به شمار می رود که طی آن مردم خواهان جدایی از آمریکا هستند.

این گزارش حاکی است: در این همه پرسی، رای دهندگان با این پرسش مواجه بودند که آیا خواهان استقلال به عنوان یک کشور هستند یا نه.

نظرسنجی های اخیر از 4 میلیون سکنه این جزیره دورافتاده در دریای کارائیب نشان داد که ساکنان آن خواهان جدایی از آمریکا و استقلال به عنوان یک کشور هستند.

یکی از تحلیلگران سیاسی در پورتوریکو گفت: دولت آمریکا، مردم پورتوریکو را مجبور کرده است تا از میان گزینه استقلال یا خودمختاری، یکی را انتخاب کنند.

این در حالی است که کنگره آمریکا و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قول دادند که به نتیجه همه پرسی در پورتوریکو پایبند خواهند بود.

از سوی دیگر دولت آمریکا در تلاش برای سرکوب نهضت استقلال طلبان در پورتوریکو قول داده است که به نمایندگان آن در سنا و کنگره کرسی های بیشتری بدهد.

حامیان طرح استقلال پورتوریکو به شرکت کنندگان در این همه پرسی تاکید کردند در صورتی که پنجاه و یکمین ایالت شود از 20 میلیارد دلار سود صندوق فدرال ایالات متحده آمریکا در آینده برخوردار خواهند شد.

جزیره پورتوریکو که دارای چهار میلیون سکنه است، عبارت از مجمع الجزایری است که دارای سیستم دولتی نیمه خودمختار است.

این جزیره کاملا تحت قیمومت آمریکا قرار دارد و شهروندان آن آمریکایی به شمار می روند اما در انتخابات حق رای ندارند.

مساحت این جزیره هشت هزار و 897کیلومترمربع و مردم آن به زبان های انگلیسی و اسپانیایی تکلم می کنند.

اکثر سکنه این جزیره مسیحی کاتولیک هستند، اما با وجود این مسلمانان حدود یک درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند.