آرشیو شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۲۲
راه بلد
۱۰

همسفر

کجا اقامت کنیم

اگر قصد دارید تا از هوای خوب و شب آرام و پرستاره منطقه هم لذت ببرید، می توانید با پرداخت مبلغی در حدود 80تا 120 هزار تومان برای میانگین 10تن یک خانه محلی در روستا های اروست و مالخواست برای یک شب اجاره کنید. بهتر است از قبل با مالکین هماهنگ کنید، زیرا در روز های تعطیل و آخر هفته به سختی جای خالی پیدا می شود.

اگر هم مایلید کمپ کنید و شب را در چادر بگذرانید، اطراف روستا ها و کنار جاده تک درختان زیادی وجود دارد که شب مانی را خاطره انگیزتر می کند. به یادداشته باشید که منطقه کوهستانی است و حتی در تابستان هم سرد، پس وسایل گرم و مناسب همراه داشته باشید. ضمنا از چادر زدن در اطراف چشمه و حوضچه ها برای محافظت بیشتر جدا بپرهیزید.

چه بخوریم

پوشش، غذا و فرهنگ مردم در این منطقه، با این که در مرز استان سمنان است، کاملا مازنی است و اگر در خانه های محلی روستایی اقامت می کنید قطعا می توانید از خوردن غذا های محلی از سفرتان بیشتر لذت ببرید. برای صبحانه یا عصرانه هم اوریشه و عسل همراه با نان داغ محلی حسابی دلچسب است. اوریشه دسری است شبیه به حلوای بدون شکر که با آرد پخته و همراه با عسل صرف می شود.

چه بخریم

خانم های این دو روستا (مالخواست و اروست) صنایع دستی متنوعی درست می کنند که شاید معروف ترین آنها جاجیم و قالی است. دیدن نحوه بافتن جاجیم و دار های آن تجربه ای است متفاوت و آموزنده برای کودکان تا بیشتر با فرهنگ نیاکانشان آشنا شوند. حاجیه خانم اسکندری در روستای مالخواست، نوع خاصی از این جاجیم ها را با کاموا های رنگی می بافد که در قدیم وسیله کار و کشاورزی شان بوده و امروزه بیشتر جنبه تزئین دارد و برای دختر خانم های جوان به عنوان جهاز بافته می شود.