آرشیو دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۶
جهان
۶

حضور یک زن دیگر در پرونده پترائوس

خبر استعفای دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا به دلیل داشتن فساد اخلاقی، جامعه آمریکا را در شوک عجیبی فرو برده است. در حالی که دموکرات ها همچنان خوشحال از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری هستند، این خبر تا حدود زیادی شیرینی این پیروزی را در کام آنها تلخ کرد. البته به نظر می رسد ماجرای رسوایی پترائوس همچنان ادامه داشته باشد چرا که بنا به تازه ترین اخبار، پای زن دیگری به این پرونده باز شده است.

رویترز روز گذشته در گزارشی به نقل از چند مقام امنیتی آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد در ابتدای جریان تحقیقات اف بی آی هیچ اسمی از پترائوس به میان نیامده بود. چند ماه پیش زنی نزد اف بی آی رفته و این شکایت را مطرح کرده بود که فردی از طریق چند ایمیل وی را تهدید کرده است. با پیگیری ماموران مشخص شد فردی که ایمیل های تهدید آمیز را ارسال کرده بود، پائولابرادول، نویسنده کتاب زندگینامه دیوید پترائوس بوده است. با جلو رفتن این تحقیقات بود که ایمیل های مستقیم رد و بدل شده میان پترائوس و برادول کشف شد.

بنا به گفته این مقام های امنیتی، گرچه هویت این زن دوم همچنان نامشخص است، اما وی رابطه نزدیکی با پترائوس داشته است. با این حال، بسیاری از پرسش ها درباره این پرونده بدون پاسخ مانده است از جمله ماهیت دقیق ایمیل هایی که تحقیقات اف بی آی را به جریان انداخته و همین طور این که آیا در این ماجرا امنیت آمریکا به خطر افتاده است یا خیر.

از سوی دیگر یک منبع خبری اطلاعاتی اظهار کرد: جیمز کلپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا عصر سه شنبه حدود ساعت پنج که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جریان داشته توسط پلیس آمریکا در جریان مساله مربوط به پترائوس قرار گرفت و پس از آن پترائوس و کلپر همان شب و فردای آن روز درخصوص این مساله با یکدیگر صحبت کردند. به گفته این مقام، جیمز کلپر به عنوان یک دوست و همکار که سازمان تحت امر وی بر سازمان سیا و دیگر سازمان های اطلاعاتی آمریکا نظارت دارد به پترائوس توصیه کرد کار درست را انجام داده و استعفا دهد. همچنین روز چهارشنبه کلپر به شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید اطلاع داد که پترائوس در حال بررسی استعفا از مقام ریاست سازمان سیا بوده و باید به باراک اوباما این موضوع اطلاع داده می شد.