آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۵۷
دانش و پژوهش
۷

سونوگرافی و ام آر آی جای ماموگرافی را نمی گیرند

یک جراح پستان با بیان اینکه مراجعه سالانه به پزشک جراح عمومی باید از 20 تا 25سالگی انجام شود، گفت: از 25 سالگی خانم ها در هر شرایطی از سلامتی که باشند هر 6ماه یک بار به صورت مادام العمر باید معاینات را ادامه دهند.

دکتر لعبت گرانپایه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درگفت و گو با ایسنا با اشاره به شیوع بالای سرطان پستان در دنیا وایران گفت: از هر 7تا 8 زن یک نفر به سرطان سینه مبتلامی شود.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه سن ابتلابه این سرطان در زنان ایرانی 5 تا 10 سال کاهش یافته بر لزوم توجه بر غربالگری تاکید کرد و گفت: در کشورهای اروپایی خانم ها در دهه پنجم و ششم عمر به این سرطان مبتلامی شوند ولی سن ابتلادر زنان ایرانی به دهه چهار و پنجم زندگی کاهش یافته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: خانم هایی که دارای مشکل خاصی نیستند و سابقه خانوادگی ابتلابه سرطان سینه را ندارند باید هر ماه از سن20سالگی از روز هفتم تا دهم عادت ماهانه با انجام خودآزمایی امکان وجود هرگونه توده را بررسی کنند.

این جراح پستان در خصوص زمان انجام ماموگرافی پایه ای گفت: از 35 تا 40 سالگی باید اولین ماموگرافی پایه ای انجام شود و از 40 تا 50 سالگی نیز هر 2 تا 3 سال یک بار، براساس تجویز پزشک معالج، ادامه یابد.وی با بیان اینکه از 50 تا 60 سالگی باید ماموگرافی سالانه انجام شود، گفت: در صورت طبیعی بودن ماموگرافی در تمامی دفعات انجام شد، از 60 سالگی به بعد می توان هر 3 سال یکبار ماموگرافی را تکرار کرد.

دکتر گرانپایه در پایان بر اهمیت استفاده از ماموگرافی در تشخیص توده های پستانی تاکید کرد و یادآور شد: سونوگرافی و ام آر آی جایگزین ماموگرافی نیستند و براساس صلاحدید پزشک به صورت روشی مکمل، کاربرد دارد.