آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۸
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

روزهای تلخ ترافیک تهران - کرج از یاد می رود؟

زیبا اسماعیلی

امروزه ساخت آزادراه و بزرگراه در تمام دنیا یکی از مهم ترین شاخص های توسعه است که با اهداف صرفه جویی در مصرف سوخت، جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش طول مسیر و ایجاد امنیت و ارتقای سلامت در تردد شکل می گیرد.

بهره برداری از فاز نخست ادامه بزرگراه شهید همت به موازات بزرگراه تهران کرج نیز با همین اهداف صورت گرفته است. جاده ای که روزگاری در عهد قاجار با عبور از میان کرج برای جابه جایی کاروان ها به سمت تهران ساخته شد امروز پرترددترین و مهم ترین محور مواصلاتی کشور به شمار می رود، به گونه ای که دیگر باید ظرفیت آزادراه تهران کرج را تمام شده دانست و همین مشکل، فکر ادامه بزرگراه همت به سمت تهران را به ذهن مسئولان انداخت.

هر چند بهره برداری از این مسیر با تاخیری هفت ماهه مواجه بود اما گامی مهم در توسعه حمل و نقل محسوب می شود. بزرگراه تهران کرج از زمان احداث با اتصال به سواحل دریای خزر (چالوس) و همچنین احداث جاده های غرب کشور (قزوین همدان تبریز، زنجان، کردستان و...) به یک گلوگاه مهم ارتباطی تبدیل شد. توسعه یافتن این جاده مهم، احداث کارخانجات و تاسیسات صنعتی فراوان در حد فاصل مسیر تهران تا کرج و قزوین، شکوفایی و گسترش منطقه شمال و غرب را به دنبال داشت.

اما در سال های اخیر با گسترش استفاده از این مسیر و هجوم وسایل نقلیه سبک به آن، مسیر تهران کرج دیگر جذابیت گذشته را ندارد و چیزی که اکنون از حرکت در این مسیر در ذهن باقی می ماند، ترافیک خسته کننده ای است که گاه در این مسیر 40 کیلومتری تا چند ساعت به طول می انجامد. اکنون با بهره برداری از فاز نخست ادامه بزرگراه شهید همت به طول پنج کیلومتر باید شاهد ایجاد چهره جدیدی در این مسیر بود که شاید بتواند خاطره تلخ ترافیک آزاردهنده در مسیر تهران کرج را از ذهن بیرون کند.

از سوی دیگر لازم است در بزرگراه جدید، حاشیه سبزی ایجاد شود و با احداث بوستان و درختکاری در طول این مسیر آن را به بخش دیگری از نماد گردشگری طبیعی تبدیل کرد تا با گسترش جمعیت و تردد خودروها، بهره مندی از هوای سالم با وجود درختان و بوستان های جدید امکان پذیر شود.