آرشیو شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۵۹
اخبار خارجی
۱۲

درگیری تظاهرکنندگان یونانی با پلیس مقابل کنسولگری آلمان

تظاهرات ضدریاضتی قربانیان بحران اقتصادی در یونان، مقابل کنسولگری آلمان به خشونت کشیده شد.

همزمان با اظهارات توهین آمیز «هانس یواکیم فوختل»، معاون وزیر کار آلمان در مورد مردم یونان صدها نفر از قربانیان سیاست های ریاضت اقتصادی در شهر «سالونیکی» مقابل کنسولگری آلمان تجمع کردند.

به گزارش شبکه تلویزیون پرس تی وی، در جریان این تجمع ضدآلمانی که روز پنجشنبه برگزار شد، گروهی از معترضان به سمت ساختمان کنسولگری حمله و با نیروهای امنیتی مستقر در آنجا به شدت درگیر شدند.

آلمان، به عنوان عضو اصلی اتحادیه اروپا و منطقه پولی یورو، عامل اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی در کشورهای بحران زده اروپایی است. این کشور ارائه کمک های مالی (وام) به دولت های اروپایی را مشروط به اجرای چنین سیاست هایی کرده است.

در تجمع روز پنجشنبه، پلیس یونان «ولفگانگ هولش اوبرمر»، کنسول آلمان در این کشور را از چنگ مردم خشمگین نجات داد.

«اوبرمر» هنگام حرکت به سمت کنفرانس همکاری یونان- آلمان در کنسولگری آلمان، با حمله یونانی ها مواجه شد. معترضان با «نازی» خواندن کنسول آلمان به سمت وی آب و قهوه پرتاب کردند. معاون وزیر کار آلمان یک روز قبل از این حادثه یونانی ها را انسان های تنبل و کم کار معرفی کرده بود! به گفته این مقام آلمانی هر سه یونانی به اندازه یک آلمانی کار می کند.

یونان به عنوان بدهکارترین کشور منطقه یورو، 5 سالی است که در حال دست و پنجه نرم کردن با یکی از بدترین بحران های اقتصادی خود است.

روز چهارشنبه گذشته نیز در اتفاقی بی سابقه 23 کشور اروپایی به طور همزمان و با شعار متحد «روز عمل» اعتصاب و تظاهرات کردند. در برخی از کشورها مثل فرانسه، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا، درگیری های نسبتا شدیدی بین معترضان و پلیس ضدشورش روی داد.

تمام تظاهرکنندگان خواستار توقف اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی تروئیکای اروپایی شدند. این اعتصاب خسارت سنگینی بر اقتصاد متزلزل اروپایی تحمیل کرده است.