آرشیو شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۰
پرونده
۱۱

ناصرخسرو: همه چیز!

گویا ناصرخسرو قبادیانی با گردآوردن هر چیزی از گوشه و کنار جهان در این بخش شهر و گذرگاه های اطرافش خصلت و شهرت جهانگردی خود را به آن بخشیده است! خیابان ناصرخسرو که در شرق توپخانه و چسبیده به خیابان امیرکبیر تا بازار ادامه یافته، افزون بر آن که جزو قدیمی ترین خیابان های تهران است، یکی از معروف ترین گذرگاه های فروش اجناس و کالاهای گوناگون نیز به شمار می رود.

قدیمی ترها می گفتند در خیابان ناصرخسرو و کوچه ها و خیابان های اطرافش از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود! لوازم عکاسی، بورس وسایل و تجهیزات پزشکی و بهداشتی، کتابفروشی ها بخصوص کتب مذهبی، مواد صنعتی و شیمیایی، مراکز فروش لوازم بهداشتی و آرایشی، پوشاک و... اما شهرت بسیار آن به محل فروش داروهای کمیاب و قاچاق است. در کنار و گوشه اش هم با آن که بسیاری از انبارهای ذخیره مواد سمی، محترقه، شیمیایی و مانند آن به جاهایی خارج از مرکز شهر منتقل شده اند، هنوز می توان از دفترها و فروشگاه های عرضه این کالاها یا حتی محل انبار آنها نشان یافت.

کوچه مروی و کوچه خدابنده لو نیز که از قدیم در شمار اماکن معروف خرید محسوب می شده اند در مجاورت همین خیابان واقع شده اند. در کوچه مروی بیشتر پوشاک و بخصوص عتیقه جات و اجناس آنتیک عرضه می شود. به موازات خیابان ناصر خسرو، درست در ضلع جنوبی توپخانه خیابان باب همایون هم واقع شده که قدمتی همپای خیابان ناصر خسرو دارد و در ذهن قدیمی ترها به خیابان دولت یا دالان بهشت معروف است. بیشتر فروشگاه های عرضه پیراهن و کت وشلوار در این راسته قرار دارند و یکی از دلایل مراجعه بسیاری از خریداران به آنجا، امکان خرید و تهیه پوشاکی از این دست با قیمتی ارزان تر است.