آرشیو دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۷۹۴
فرهنگ و هنر
۳۲

بزرگ ترین تابلوی عاشورایی در بیرجند به تصویر کشیده می شود

از نخستین ساعات بامداد روز شنبه(تاسوعای حسینی) کار تصویر گری از حماسه عاشورا به مدیریت هنری «محمد استانستی» در بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی کلید خورد. وی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: تابلوی نقاشی بزرگ عاشورایی به افتخار نام حضرت امام حسین(ع) و برای نخستین بار در سطح ملی و در انظار عزاداران نقاشی می شود.

استانستی با بیان اینکه تکنیک به کار رفته در تابلو «اکرلیک» است، افزود: شیوه کار «فتو مدیا» است که بر همین اساس ابتدا از آیین عزاداری عکس گرفته شده و سپس از روی عکس، نقاشی کشیده می شود. وی درباره زمان طراحی و برنامه ریزی اثر گفت: موضوع اصلی اثر از مراسم عاشورای پارسال در تهران الهام گرفته شد و در مرحله بعد به دنبال کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم.

وی گفت: اندازه دو تابلو 110 در 200 و سه تابلوی دیگر 160 در 200 سانتیمتر است و از سمت چپ به راست نقاشی ها از «اولیا» آغاز و به «اشقیا» ختم می شود. به گفته استانستی، قرار است از سال آینده و به طور همزمان در تمام استان های کشور چنین تابلوهای بزرگی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به تصویر کشیده شود.

وی اظهار کرد: قرار است فردا شب در مراسم باشکوهی در تالار «علامه فرزا» بیرجند، این تابلوی بزرگ رونمایی شود.

استانستی با بیان اینکه در خلق این اثر بزرگ هنری هفت نفر حضور دارند، گفت: «محمدعلی بیدختی»، «محمد افضلیان»، «سمیه خزاعی»، «آسیه رمضانی»، «راضیه شرفی»، «محمد رزوینی»، «زهرا خیبرشکن» و «نازنین باقری» هفت هنرمندی هستند که در خلق این اثر مشارکت دارند.

وی اظهار کرد: همچنین سه نفر عکاس و یک نفر تصویربردار برای مستندسازی این اثر بزرگ و فاخر، با این گروه هنری همکاری دارند.