آرشیو دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۶۴
بازار پول و سرمایه
۵

دومین افت شاخص بورس در آذر

اعتماد|روز گذشته دومین افت شاخص بورس در آذر با کاهش 47 واحدی رقم خورد تا به تبع آن، تمایل به خرید سهام سرمایه گذاران نیز کاسته شود.

صد و هفتاد و سومین روز کاری بورس در سال جاری با کاهش شاخص و انگیزه خرید اغلب سرمایه گذاران شروع و به پایان رسید، تا متغیرهای اصلی معاملات بعد از ثبت رکوردهای تازه برای مدتی هم شده وارد مرحله استراحت شوند تا قیمت ها اصلاح شود. براساس این گزارش، در ادامه اثر عواملی چون شایعه توقف نماد پالایشگاه بندرعباس به دلیل شفاف سازی، لزوم اصلاح قیمت ها و شاخص و همچنین موضوع صادرات شرکت های فولادی و چالش های تازه منفی برای شرکت های سیمانی دیروز هم کمتر سرمایه گذاری انتظار برگشت بازار و رشد قیمت ها را داشت. به همین دلیل از همان شروع داد و ستد اغلب سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام با هدف شناسایی سود کرده و عده یی هم با عدم تمایل به خرید منتظر روزهای بعد شدند.

این جریان موجب شد تا شاخص بورس متاثر از کاهش بهای سهام اغلب شرکت ها تا ساعت 11 و 30 دقیقه با افت 115 واحدی مواجه شود، اما در نیم ساعت پایانی معاملات، اقدام به خرید سهام شرکت های معدنی و رشد قیمت این گروه موجب شد تا از ارقام منفی شاخص بورس کاسته شود و این متغیر با 47 واحد به رقم 33 هزار و 612 واحد برسد. در این افت که دومین کاهش شاخص در ماه جاری بود، شرکت های پالایشگاه بندرعباس، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی خارک، ملی مس و ایران خودرو با اثر منفی 28 تا 8 واحدی نقش داشتند و موجب خنثی شدن اثر مثبت 24 تا 7 واحدی گل گهر، بانک پارسیان، فولاد مبارکه و بانک پاسارگاد شدند. آمار معاملات هم هرچند با داد و ستد 230 میلیارد تومانی بیش از 649 میلیون سهم همراه شده که در نگاه اول از ثبت رکوردی جدید برای آمار معاملات روزانه حکایت دارد، اما با بررسی جزییات این حجم مشخص می شود، حدود 147 میلیارد تومان از آن مربوط به معاملات بلوکی 7 شرکت بود که شرکت ملی مس با حجم 125 میلیارد تومانی وزن قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.