آرشیو دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۷۰
بازار پول و سرمایه
۵

تورم برمبنای سال پایه جدید اعلام می شود

اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی

گروه اقتصادی| در حالی که در روزهای گذشته رییس مرکز آمار ایران از توقف اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی از فروردین 92 و واگذاری این مسوولیت به مرکز آمار و همچنین تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم از 81 به 90 خبر داده بود، بانک مرکزی نیز اعلام کرد که در آینده نزدیک شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی برمبنای سال پایه جدید اعلام می شود.

در این راستا اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی طی گزارشی متذکر شد که بانک مرکزی از سال 1389 فعالیت های مربوط به تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از 1383 به 1390 را شروع کرده است و در آینده نزدیک، نتایج مربوط به شاخص یادشده براساس سال پایه جدید اعلام خواهد شد. چراکه وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوارها در طول زمان تغییر می کند. تغییر درآمد، تنوع کالاها و خدمات تولید شده در جامعه، تغییرات قیمت نسبی اقلام و نیازهای جدید خانوارها به اقلام مصرفی باعث می شود الگوی مصرفی خانوارهای شهری به تدریج تغییر کند. این گزارش می افزاید: از آنجایی که در محاسبه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، سبد اقلام نماینده مصرف خانوارها و ضرایب اهمیت آن در سال پایه تعیین می شود و در سال های بعد ثابت در نظر گرفته می شود، بنا بر توصیه های بین المللی و استانداردهای آماری، تغییر سال پایه که تغییر اقلام مشمول شاخص و وزن ها از مشخصه های آن هستند، هر چند سال یک بار اجتناب ناپذیر است.

اداره آمار اقتصادی همچنین اعلام کرد: خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 100=1383 در آبان ماه 1391 به شرح زیر است:

- شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان ماه 1391 به عدد 2/381 رسید.

- نرخ تورم در 12 ماه منتهی به آبان ماه 1391 نسبت به 12 ماه منتهی به آبان ماه 1390 معادل 1/26 درصد است.