آرشیو چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱، شماره ۲۵۷۲
صفحه آخر
۱۶
در امتداد شهر

ادامه تراژدی سرقت سریالی مجسمه های شهری

مرثیه یی بر جنازه فرشته های سفید

مریم قدسیه

هنوز تراژدی سرقت سریالی مجسمه های برنزی شهر و حرف و حدیث های کنارش را فراموش نکرده ایم که امروز باید بر واقعه یی تازه شرح ناگوار بخوانیم. مرثیه یی شاید بر جنازه فرشته های سفید که چند ماهی روی تپه یی در کنار اتوبان حکیم ایستاده بودند و حالابه دلایلی نا معلوم نه از سر بلکه از ته بریده شدند.

عاملان ناپیدایند و علت جرم نیز همچنان و عجیب اینکه آنها که باید بدانند انگار از همه جا بی خبرترند!

خالق فرشته ها که هنوز از این اتفاق شوک زده است، می گوید: پنجشنبه از طریق یکی از دوستانم خبر دار شدم که کارهایم تخریب و بریده شده است، با کسی که در شهرداری به من کارها را سفارش داده بود، تماس گرفتم ولی او هم بی اطلاع بود و قرار شد پس از پیگیری مطلعم کند ولی هیچ پاسخ درستی به من نداده است.

امیر معبد ادامه می دهد: بعید می دانم این کار دزدی باشد، چون مجسمه ها از جنس ورق آهن بودند و ارزش مالی خاصی نداشتند و بریدن شان هم کار سختی بوده است. او اضافه می کند: جای بریده شدن مجسمه ها نشان می دهد که با سرعت بالاو حرارت زیاد کپسول گاز این کار انجام شده است و با توجه به اینکه 28 مجسمه را بریده اند و تنها دو اثر بر جای خود باقی مانده است کاملامشخص است که کار دزدی نیست. لاهوتی مجری این آثار می گوید: من که صرفا اجرا کننده کار بوده ام ولی دلم واقعا برای امیر معبد و اثرش می سوزد، این کار می توانست یک سرمایه ملی برای ما باشد، چطور می توان چنین نگاهی سطحی به یک هنرمند و کارش داشت و چنین برخوردی با یک اثر هنری کرد. چنین رفتاری حتی با مجسمه های سطح پایین چینی هم که انتقادات زیادی نسبت به نصب شان وجود داشت، نشد زیرا به هر حال برای آنها هزینه شده بود و قرار شد به جای تخریب با ادامه ورودشان برخورد شود ولی به راحتی دچار اثر یکی از هنرمندان باسواد و فهیم خودمان شد. مدیر آثار حجمی سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این مورد می گوید: واقعا نمی دانیم این اتفاق از چه کانالی هدایت شده است.